Superliga

Stort interview: AaB-direktør i forsvar

Var det et uheldigt person-sammenfald og et dårligt køb, da AaB i slutningen af 2005 købte et bygningskompleks af et firma, hvor AaB's bestyrelsesformand sad i bestyrelsen? På ingen måde, mener AaB's administrerende direktør. Læs hele interviewet her.

Oprustningen fra 2003

- Jeg vil starte et niveau længere tilbage. I 2002-2003 var AaB en ren fodboldklub. Man var ved at rykke ud af Superligaen nede i Silkeborg, hvor man lige reddede den. Man fik uafgjort, og det var lige akkurat nok, men det holdt hårdt. Silkeborg ramte stolpen til sidst. Ellers havde vi været under stregen, siger Poul Sørensen.

- AaB havde på det tidspunkt et meget markant underskud i forhold til den omsætning, man havde på fodboldklubben. 20 millioner i forhold til en omsætning på 50, så det var virkelig markant. På daværende tidspunkt kom der nye investorer til, som sagde, at hvis de skulle skyde penge ind i det her, skulle klubben udnytte det stærke brand, som AaB er, til at skabe en langt stærkere platform. Det var dengang man sagde, at vi kan ikke lade vores investrering være afhængig af, om vi rammer stolpen eller ej. Vi må have flere forretninger. Det var det mantra, der var på det tidspunkt.

- Ved at få flere idrætsgrene kan man bedre udnytte sit salgsapparat, man kan bedre udnytte sit marketingsapparat og bedre udnytte, at vi er på børsen. Når man sidder og laver det, ser det rigtig nok ud. Der skulle være det, man snart ikke må sige mere: Synergigevinster i at lave den her slags ting. Det var lige før, man troede, at man kunne dele fysioterapeut.

- Man troede, at man kunne sælge tingene på tværs, og det kan man rent faktisk også. Vi har jo indgået aftaler med sponsorer, hvor vi har solgt tingene på tværs. For eksempel indenfor leverandøraftaler. Den tøjaftale, vi har med Adidas og Reebok, har helt sikkert noget at gøre med, at vi er tre idrætsgrene. Den aftale havde sikkert ikke været lige så stor, hvis vi kun havde haft én idrætsgren.

- Når vi har aftaler med Royal Unibrew, tror jeg, at de er rigtig glade for, at vi spiller en ishockeykamp fredag aften, for så bliver der nemlig solgt flere øl den fredag, end der gør søndag eftermiddag til fodbold. Tingene har en sammenhængskraft, uanset hvordan man vender og drejer det, mellem idrætsgrenene, og det har det også salgsmæssigt.

- Omvendt er der også nogle kunder, som siger, at de kun vil være i én idrætsgren, så det er ikke entydigt.

- Udgangspunktet var at få sat en salgsorganisation sammen, hvor man udnytter det bedste fra de forskellige verdener. Der er den dag i dag væsentlige synergieffekter ved at være mere end et hold i Aalborg. Sådan er det bare. Det er stadigvæk en fornuftg model.

- Så skulle vi også have andre forretningsområder ind. Da snakkede vi meget event og kom også ind i reklamemarkedet i samarbejde med Nordjyske, men det lykkedes ikke og lukkede ned igen.

- Det var en forudsætning for at få nye penge ind dengang, at man fik andre ting ind, så håndbold og ishockey kom også ind under. Det var forudsætningen for de første penge, som vel var 30 millioner. Der kom penge ad to omgange, som endte på 90 millioner i alt.

- Så sidder vi og kigger på at få et college. Vi sad og så på college i Viborg på det tidspunkt. Det var det håndboldcollege, som var ganske succesfuldt på grund af en tilskudsordning, som det offentlige stod bag.