Generelle

Dronningen af Lyngby: Medaljer vil være stort

42-årige Birgit Aaby vil som ny administrerende direktør i Lyngby Boldklub gøre fodbolden til en overskudsforretning og en tilskuermagnet. En omgangskreds, der tæller håndbold-millionæren Jesper 'Kasi' Nielsen, skal gøre den vanskelige drøm til virkelighed.

Talentudviklingen er dog bare en af de ting, den 42-årige mor til tre vil satse på i Lyngby. Den vigtigste overhovedet hedder måske networking.

For selvom Birgit Aaby har sat sig i direktørstolen som den første kvinde i dansk topfodbold nogensinde, er hun langtfra nogen novice i Superliga-sammenhæng. Helt tilbage i 1991-95 var hun salgs- og markedsdirektør i Aabrink Rengøring, hvor hun gennem den senere FCK-direktør Karsten Aabrink fik en fod indenfor i fodboldverdenen. Siden har hun gennem 15 år som ejer af firmaet Combi Service været sponsor i Brøndby IF, hvor hun har opbygget Vestegnens største sponsornetværk, SNIBS, ligesom hun er medlem af DBUs Club 100, et sponsorforum med fokus på landsholdet. Som ny administrerende direktør i Lyngby Boldklub er det via disse netværk, at hun skal trylle nogle guldrandede sponsorater op af hatten.

»Netværk har været altafgørende for mig i min erhvervskarriere, og det er også det, jeg vil føre videre her. Jeg har en kæmpestor berøringsflade og er super dygtig til at netværke,« siger hun uden den mindste antydning af tvivl i stemmen.

Inspiration fra AG København

Det tredje element i direktørens drejebog er at skaffe et større publikum. Efter planen skal et nyt stadion med plads til cirka 10.000 tilskuere stå klar i Lyngby i 2013, men hvad hjælper det, når tilskuergennemsnittet i efteråret var på sølle 4.684 gæster? Som svar på det spørgsmål henviser Birgit Aaby til Jesper 'Kasi' Nielsen, som hun har siddet i bestyrelsen med i den succesfulde håndboldklub AG København.

»Alle sagde til Jesper, at det ikke kunne lade sig gøre, men nu har han altså 7.500 mennesker, der kommer og ser håndbold hver eneste weekend. Dermed ikke sagt, at jeg kan gøre det samme, men jeg er sikker på, at hvis jeg har fokus på det, skal det nok lykkes at få flere tilskuere på stadion. Det er bare et spørgsmål om, hvor meget arbejde man lægger i det.«

I det hele taget mener Birgit Aaby, at dansk fodbold kan lære meget af den entreprenante Brøndby-fan Jesper Nielsen, der har tjent en formue på smykkefirmaet Pandora og længe har luftet tanken om at starte et fodbold-tophold i Danmark.

»Jesper er jo en inspirator. Han er super engageret og fantastisk til alt det kommercielle. Og så kan jeg godt lide, at han tænker meget anderledes. Han er ikke låst fast i, hvad man kan, og hvad man ikke kan. I hans verden kan alt i princippet lade sig gøre, og jeg tror, dansk fodbold kan lære meget af den måde, han gør tingene på,« siger hun.

»Det er klart, at det er nemmere at lave et show inde i en håndboldhal end på et fodboldstadion. Men meget af det med at få tiltrukket nogle flere tilskuere og lavet en større oplevelse ud af kampene kan man uden tvivl overføre fra håndbolden til fodbolden.«
Birgit Aaby afviser dog kategorisk, at Jesper Nielsen selv skulle være på vej ind i Lyngby Boldklub, hvad flere ellers har spekuleret i.
»Jesper skal ikke ind i Lyngby Boldklub. Han har sit projekt, og jeg har mit.«