Superliga

Brøndby nedskruer sponsorforventninger

Brøndby nærmer sig en ny hovedsponsor. Men klubben har skruet ned for forventningerne til, hvor stort sponsoratet bliver.

Siden 1. januar har en af Danmarks største fodboldklubber, Brøndby IF, været uden hovedsponsor. Her stoppede klubbens samarbejde med vestegnens smykkekonge, Jesper " Kasi" Nielsen, og selv om Kasi Jesper fortsat kompenserer øjeblikkets Superliga-treer, har klubben sat en slutspurt ind for at finde dén virksomhed, som i de kommende år skal præge maven på den blå/gule trøje.

- Vi er uhyre aktive. Vi er i kontakt med flere forskellige parter, og vi håber at være kommet et meget stort skridt videre indenfor et par måneder. Det ville faktisk overraske mig, hvis der ikke var styr på det, inden der lige præcis er gået et par måneder, siger Brøndbys direktør, Jan Lockhart til tipsbladet.dk.

Læs også: Brøndby fortsætter med UNICEF på trøjen

Brøndby regner altså med, at UNICEF, der i øjeblikket præger den blå/gule trøje, må vige pladsen for en ny hovedsponsor inden sommerferien. Men klubbens direktør understreger, at desperationen ikke har ramt vestegnen. Selv om det efterhånden er sent på natten på diskoteket, går man ikke med hvem som helst hjem.

- Det handler om at få lavet en aftale, som er bæredygtig. Det er vigtigt, at de værdier, vi har som virksomhed, også er de værdier, som findes hos en sponsor. Der skal være et match. Vi har ingen intentioner om bare at tage pengene og løbe, fortæller Jan Lockhart.

Brøndbys jagt på en hovedsponsor led et knæk, da spilleloven blev udskudt på ubestemt tid i slutningen af 2010. Det virkede ellers oplagt, at en bookmaker kunne blive klubbens nye storsponsor, men da loven blev udskudt, lukkede de store spilleselskaber tegnebogen i. Og den er fortsat lukket.

Læs også: Forsinket lov koster Brøndby dyrt

- Det har haft en indflydelse. Indtil lovgivningen er helt på plads, sidder der nogle på den anden side og holder på deres penge. Men vi venter heller ikke på, at spillelovgivningen går igennem. Vi arbejder på flere felter, og i stedet for at vente, har vi accelereret vores bestræbelser på at finde en sponsor i andre felter, siger Lockhart.

Brøndbys nu tidligere hovedsponsor, Kasi Group, smed et bemærkelsesværdigt højt beløb i klubkassen hvert år, da de var den store samarbejdspartner på vestegnen. Formentlig et beløb på omkring 20 millioner kroner. Da Brøndby startede jagten på en ny sponsor, var det et tilsvarende beløb, man jagtede, men nu har realitetssansen meldt sig i kontorerne på Brøndby Stadion.

Læs også: Ublu BIF-krav til ny hovedsponsor

- Det er vanskeligt at få den samme pris, som vi fik for et par år siden. Vi er nødt til at være realistiske, så i et vist omfang har vi revurderet, hvad vi kan få for vores hovedsponsorat, siger Jan Lockhart, inden han skruer den optimistiske tone på.

- Det kan selvfølgelig ændre sig, hvis vi spiller fem gode kampe og kommer nærmere Champions League-kvalifikationen. Jeg tør tro på, at et  hovedsponsorats værdi vil være støt stigende, slutter Brøndby-direktøren, der har siddet i jobbet siden 1. marts.

Klubben fra den københavnske vestegn har indtil videre haft 16 måneder til at skaffe sig en ny hovedsponsor.