Video : Tipsbladet
Superliga

Nyt Lyngby-logo: Vi får tæv i dag og i morgen

Lyngby-direktør Andreas Byder er godt klar over, at det er følsomt at ændre en klubs logo, men han afviser, at logoændringen har noget med de nye amerikanske investorer i klubben at gøre.

Det hører til sjældenhederne, at professionelle fodboldklubber ændrer noget så grundlæggende som et klublogo, men det er lige nøjagtig det, som Lyngby har gjort torsdag eftermiddag. 

Her præsenterede man logoet med titlen en ny æra for fodboldklubben, og det er netop også det, som klubbens direktør bruger som begrundelse for Tipsbladet, da han skal give en forklaring på, hvorfor man har valgt at ændre logoet.

- Jeg er med på, at vi får lidt tæv i dag, og det gør vi nok også i morgen. Men nu skal den her klub snart kigge lidt fremad, og det er ikke nok, at vi hele tiden er den søde klub i Nordsjælland, der ligger i bunden af Superligaen. Vi skal have lidt spidsere albuer, og det er en af de ting, vi gør, siger han og fortsætter:

- Vi er for ydmyge. Vi skal turde at være modige – både i de valg, vi træffer på vores A-hold og vores akademi. Det gælder både vores brand og visuelle identitet. Så skal vi selvfølgelig værne om vores historie, men vi skal turde at være modige, og det har vi været her.

Han indrømmer, at han allerede har fået nogle reaktioner, og så har han også bedt den kommercielle afdeling i Lyngby om ikke at gå på de sociale medier de næste dage.

- Det er ligesom god vin. Nogen synes, det smager pisse godt, og andre synes, det smager dårligt. Sådan er det!

Det er en stor beslutning...

- Vi starter med at tage den i bestyrelseslokalet, og allerede der er der nogle, der siger ”hvad er nu det?”. Så inddragede vi fangruppen, hvor vi inviterede en masse ind for at høre, hvad der fylder for dem.

- Vi troede egentlig, at vi skulle langt væk fra vikingen (som er kendetegnende ved begge logoer, red.) i første omgang, men så kunne vi mærke, at vikingen fylder hos nogen. Vi gik videre med tilbagemeldingerne, og nu er det her resultatet, siger han med tilfredshed i stemmen. 

I slutningen af maj kunne Tipsbladet afsløre, at Lyngby havde indgået et sportsligt samarbejde med investorgruppen Union Spors & Entertainment, der står bag MLS-klubben Philadelphia Union, og som nu ejer ti procent af ejerskabet i Lyngby. 

Dermed kan det være nærliggende at spørge, om amerikanerne har noget som helst med logoændringen at gøre, men det afviser Andreas Byder på det kraftigste.

- Det er et sportssamarbejde, og det har intet med dem at gøre. Jeg tror ikke engang, at de vidste det!

Du kan se Lyngby Boldklubs nye logo i videoen herunder: