Superliga

Tilbageblik: FCK: To eller tre år fra Ståle-niveau

FC Københavns direktør Anders Hørsholt ser med sindsro på fodboldholdets udvikling og holder fast i tålmodigheden.

Men januar kan være en god måned at hente spillere i, for de får et halvt års indkøring som for eksempel Dame N'Doye fik det?

»Ja, og for eksempel Pierre Bengtsson i år. På den måde kan januar være vigtig, men det betyder ikke, at vi nødvendigvis får en ny spiller ind i januar. Det handler om timingen, de folk vi har i truppen i forhold til deres perspektiver og de muligheder vi har på markedet. Det arbejde pågår jo hele tiden med [chief scout] Lars Højer og CV [sportsdirektør Carsten V. Jensen]. Det har de fuldstændig styr på, så ja, det er muligt, at vi køber, og det er også muligt, at vi ikke gør. Det afhænger af situationen, men vi har økonomien til at agere, hvis vi skal.«


Har der været rumlen over, at I ikke solgte Dame N'Doye for 10 millioner euro, når I nu ikke kom i Champions League i forhold til en bestyrelse, der er mere forretningsfolk end fodboldfolk. Hvordan har man forklaret den?

»Hvad der konkret er sket, kan jeg ikke kommentere, men helt generelt så er der så stor indsigt i dag i vores bestyrelse, at hvis vi rent hypotetisk tænker, at nogen gerne ville købe N'Doye, så vil de i dag sige: Kan vi undvære ham i forhold til at nå vores målsætning? For vores målsætning er ikke at sælge spillere. Vores målsætning er at blive danske mestre. At der så kommer noget spillersalg på vejen, det tager vi med, hvis det kommer, men vi køber jo ikke spillere for at sælge dem. Vi køber spillere for at bruge dem og nå den målsætning, vi har om at blive dansk mester. Det er derfor, de er her.«

»Den sportslige vurdering kommer altid først i forhold til en given spiller, og hvis vi sportsligt vurderer, at vi kan undvære en spiller, eller presset bliver så stort internt i den sportslige sektor, at vi er nødt til at acceptere en eller anden afgang, så må vi forholde os til det og efterfølgende må vi se på den økonomiske konsekvens. Men det er den sportslige vurdering, der ligger til grund for, om vi skal købe eller sælge en fodboldspiller.«

Hvordan er det som forretningsmand at skulle drive en fodboldklub. Det handler også om følelser, og man skal vel acceptere en eller anden form for irrationalitet?

»Ja, men nu har jeg været i det her miljø siden 2003, så jeg kender det indefra, men det er klart, at det er noget andet at gå til fodbold i dag, end det var for tre år siden. Spændingen, nervøsiteten og intensiteten er jo en anden nu, fordi hver kamp har enorm betydning for mig som person modsat for nogle år siden, hvor det var andre, der havde ansvaret, og jeg havde ansvaret for noget andet.«

»Det er mærkeligt, men det er en ekstremt fascinerende branche og også frustrerende til tider. Du er sat uden for indflydelse, og det er en mærkelig størrelse. Men jeg må fokusere på der, hvor jeg kan gøre en forskel, og det er på de kommercielle aktiviteter og i forhold til at sætte det rigtige hold, som skal løse opgaven. Ikke fodboldholdet men ledelsen i forhold til fodboldklubben, sørge for at CV og alle dem, der sidder omkring det, har de bedste forudsætninger for at lykkes.«


Du træder ind på den plads, hvor Flemming Østergaard tidligere brugte sig selv som brand. Hvordan har du set din rolle i forhold til det, når I har en forholdsvis low-profile cheftræner og en sportsdirektør som heller ikke flyver ind på scenen, hver gang han får mulighed for det?

»Min person er uden betydning i den sammenhæng. Det der er vigtigt, det er FC København. Det er vores forretning, der kommer i første række. Spillere, trænere og ledere forgår, klubben og logoet består. Sådan er det også her. Det gælder også Coca-Cola og Apple, Apple lever jo videre uden Steve Jobs. Jeg skal ikke træde i nogle andres fodspor. Jeg skal ikke leve op til, hvad andre har gjort. Vi kigger ikke tilbage. Vi kigger fremad, og derfor skal vi forsøge at gøre det, som vi synes er rigtigt, og det er at sætte vores forretning forrest. Det der betyder noget for vores interessenter er jo ikke, hvem jeg er. Det er, hvad klubben er, og hvad vi står for som FC København og som koncern.«

Men du er stadig med til at sælge projektet som administrerende direktør?

»Ja, og derfor har jeg også meninger og holdninger om det, jeg beskæftiger mig med, men jeg har ikke en mening om alt. Jeg skal vide, hvor jeg kan byde ind for at gøre vores forretning bedre, og det er ikke ved at have en mening om alting. Jeg er jo ikke sat i verden for at sælge aviser eller lave tv-programmer.«


Hvor meget mere kan FCK udvikle sig rent sportsligt. For mig var en 1/8-finale mod Chelsea nok loftet?

»Ja, men det sagde vi også, da vi kvalificerede os til Champions League første gang. 1-0 hjemme over United på mål af Allbäck. Det må være toppen. Men ting udvikler sig hele tiden. Vores ambitioner udvikler sig også, og de mål vi har nået, de er fine at fortsætte med at have, men man ønsker sig jo også noget mere på toppen af det.«

»Hvad det præcis skal være, ved jeg ikke, men overordnet skal vi jo blive ved med at udvikle det fodboldhold, vi har, til at blive bedre og bedre og udvikle de folk omkring holdet til at blive dygtigere og dygtigere, så vi altid vil fremstå skarpere og mere professionelle end vores omgivelser. Vores fremtid er bestemt lys, men den er heller ikke uden forhindringer.«