Forstander i Brøndby: Klubber bør føle ansvar for spillernes mentale udfordringer
Foto: Lars Rønbøg/Getty Images
Superliga

Forstander i Brøndby: Klubber bør føle ansvar for spillernes mentale udfordringer

Tipsbladet.dk bringer her et indlæg fra Bo Palle Jensen, der er forstander på Brøndby Idrætsefterskole, hvor de har fokus på at imødegå unge fodboldspilleres mentale udfordringer.

Forleden talte en af vore journalister på tipsbladet.dk med Christian Engell, der er mentalitetsudvikler i Brøndby IF. Det er ham, der i første omgang tager en snak med spillerne, hvis de oplever psykiske problemer, som det eksempelvis var tilfældet med Christian Nørgaards depressionslignende periode i sidste sæson (se video i toppen af artiklen).

Her fortalte Engell, at i takt med at topfodbold i Danmark i stigende grad har fået fokus på talentudvikling, er det hans indtryk, at trupperne i Superligaen er blevet yngre - eller i hvert fald har fået flere helt unge spillere. 

Samtidig er sporten de sidste 20 år blevet eksponeret mere, hvilket skaber et større pres på de unge, der ikke har samme livserfaring som ældre spillere. Dermed har de af naturlige årsager ikke haft samme tid og mulighed for at udvikle sig mentalt. 

Derfor er det indlæg, som vi bringer herunder, relevant. I det giver Bo Palle Jensen, der er forstander på Brøndby Idrætsefterskole, sin udlægning af, hvordan skolen arbejder med dem, der er morgendagens stjerner - og dem, der ikke bliver det. 

Brøndby Idrætsefterskole ligger lige over for Brøndby Stadion, og samarbejdet med Brøndby IF er tæt. Det var folk fra klubben, der i sin tid tog initiativ til at stifte efterskolen, repræsentanter fra BIF sidder i skolens bestyrelse, og de fleste fodbold-elever vælger BIF som deres klub, mens de går på skolen.

Du kan læse Bo Palle Jensens indlæg i sin fulde længde her:

På Brøndby Idrætsefterskole forholder vi os aktivt til de risici, der er for udvikling af angst og stress hos unge talentfulde fodboldspillere.

Vi arbejder med hele mennesket bag fodboldspilleren og gennemfører lange fordybelsesforløb, der har fokus på udviklingen af de mentale og sociale kompetencer hos den enkelte unge.

For at de unge bedre kan forstå sig selv og andre, arbejder vi intensivt med typologier og dermed forskelligheder i både følelser og adfærd. Vi arbejder med personlige og fælles mål, og vi har naturligvis også fokus på viden om kost. Vi gør det i fællesskab og sætter dermed rammerne for en samværsform, der skaber et trygt rum for at snakke om følelser.

Det er skolens grundlæggende holdning, at enhver eliteidrætsudøver har brug for life skills, der får dem til at præstere på topniveau i alle livets sammenhænge.

Fodbold (og topidræt) er jo ”kun” et delelement af tilværelsen – og kan og skal vel heller ikke være mere end det. Tilværelsen som professionel fodboldspiller er i de fleste tilfælde en kort parentes i livet, og langt de fleste unge talentfulde fodboldspillere når aldrig så langt. Chancen for at komme gennem det lille bitte nøglehul ind til kontrakternes verden er hård og nådesløs og er ofte forbundet med både tilfældigheder og hårdt arbejde.

Derfor skal alle unge have lige muligheder for at udvikle sig som menneske. Hele livet skal kunne håndteres fornuftigt, hvad enten du er fodboldspiller eller ej. Selv uden en professionel kontrakt er der så mange uoverskuelige ting at forholde sig til som ung i dagens Danmark, mange valg og ikke mindst fravalg der skal træffes, og derfor har alle unge brug for tydelige og omsorgsfulde rammer. Rammer, der sætter dem i stand til at håndtere medgang og modgang og giver dem tilstrækkelig selvindsigt til også at kunne se sig selv i forhold til både det lille og det store fællesskab, samfundet.

Ingen fodboldklub er i stand til alene at løfte den opgave for de unge talenter – men alle fodboldklubber bør føle et ansvar for at opgaven løftes.

Bo Palle Jensen
Forstander på Brøndby Idrætsefterskole