Det var blodrøde tal, selskabet bag fodboldklubben Brøndby IF kunne fremvise tidligere tirsdag. Brøndbyernes IF Fodbold A/S præsenterede et minus på hele 41,7 millioner kroner for halvdelen af regnskabsåret, og forventningerne til hele året er nu et minus på mellem 63 og 73 millioner kroner.
Det er et stort underskud, og det er også et større underskud, end Brøndby forventede. Dermed har man måttet nedjusterede forventningerne til året.
Samtidig fortalte selskabet også i regnskabet, at man frem til dags dato har lånt 42 millioner kroner i 2019 af bestyrelsesformand og hovedaktionær Jan Bech Andersen. Brøndby-ejeren har i forvejen 18 millioner kroner til gode fra efteråret 2018, så selskabet altså alt i alt skylder Jan Bech Andersen 60 millioner kroner.
Det er altså markante tal, der er i spil. Både i form af et stort underskud i første halvdel af regnskabsåret, også i form af store millionbeløb, som Jan Bech Andersen har lånt til selskabet.
Tipsbladet.dk har derfor forsøgt at få en kommentar fra Jan Bech Andersen, fordi det er relevant at høre:
- Om der er noget positivt at sige om delårsrapporten?
- Hvorfor Jan Bech Andersen har lånt fodboldklubben 42 millioner kroner i indeværende år og frem til dags dato?
- Hvorfor selskabet ikke har tilbagebetalt lånet på 18 millioner kroner til Jan Bech Andersen, som ifølge udmeldingen fra dengang skulle være tilbagebetalt senest 30. juni 2019?
- Hvor aktionærer og fans skal finde optimisme, når det er så blodrøde tal - og også en nedjustering - der præsenteres?
Jan Bech Andersen har over for tipsbladet.dk afvist at kommentere på delårsrapporten.
Brøndbys bestyrelsesformand er ikke den eneste, der har lånt Brøndby IF penge i denne omgang. Bestyrelsesmedlem Torben Bjørn Christensen har lånt selskabet tre millioner kroner i foråret, og gælden til ham er nu vokset til 13 millioner kroner alt i alt.
Til Brøndbys hjemmeside sagde administrerende direktør Ole Palmå blandt andet tidligere tirsdag:
- Vi er ikke tilfredse med dagens regnskab, og det er tydeligt, at vi fortsat har en stor opgave foran os. I de seneste år er der blevet investeret væsentligt i nye og forbedrede faciliteter for vores fans, som blandt andet Fanzonen og Familie Loungen, og vi har i dag et af de stærkeste kommercielle produkter i skandinavisk fodbold. Rammerne er meget vigtige, men det er de sportslige præstationer naturligvis også. Men som det fremgår af vores halvårsregnskab, så har vi en stor opgave i at skabe bedre balance mellem vores sportslige og kommercielle fundament.
- I første halvdel af 2019 blev vi ramt økonomisk af det dyk, vi oplevede i vores sportslige præstationer i sidste sæson. I foråret 2018 spillede vi med om mesterskabet helt frem til de sidste spillerunder, hvorimod vi i foråret 2019 havde udspillet vores rolle i mesterskabskampen relativt tidligt, hvilket betød at tilskuertallet ikke nåede op på samme flotte niveau som sæsonen før. Med væsentlig færre tilskuere faldt vores samlede F&B omsætning og salget af merchandise, ligesom at TV-indtægterne også faldt betydeligt i 1. halvår 2019.
- Det positive, man kan tage med sig fra dagens halvårsregnskab, er, at vi i årets første seks måneder øgede omsætningen med 10 procent blandt vores sponsorer og partnere, hvilket er det bedste kommercielle resultat siden 1. halvår 2010. Kigger vi blot tre år tilbage, så er det næsten en fordobling af indtægterne fra vores sponsorer og partnere, og det fortæller os, at vi har et attraktivt produkt, og at vi forstår at skabe værdi for vores sponsorer og partnere.