Video : Tipsbladet
EM

Gik grassat til åbningskamp: Derfor er de til EM

En særlig detalje fik seere helt op i det røde felt under EM's åbningskamp mellem Tyskland og Skotland.

EM-slutrunden i Tyskland er kommet godt i gang med fodboldfest dagen lang i München med skotske og tyske fans i højt humør, mens fredag aftens kamp var ekstremt ensidig fra første minut i en ensidig tysk sejr.

Slutrunden ruller videre med tre kampe lørdag og så Danmarks landshold i aktion søndag aften klokken 18 i Stuttgart i en kamp, Kasper Hjulmands landshold ubetinget skal vinde.

Men i fredagens kamp var der en bitter bismag for mange fans hjemme foran skærmene rundt om i Europa og resten af verden.

Således dukkede 'Visit Qatar', Qatars statslige turistorganisation, op både på bandereklamer og såmænd også i tv-transmissioner i en særlig fremhævet position som en helt central sponsor af EM-turneringen.

Og den detalje vakte ikke begejstring her halvandet år efter, at Qatar var vært for en VM-slutrunde, der var blandt de mest kontroversielle i sportshistorien.

Qatar spiller kæmpe rolle i UEFA
Mange havde nok ventet at have hørt det sidste til Qatar efter VM i fodbold, men med ambitioner om et OL i Qatar i 2036 og et kæmpestort engagement i global sport er Qatar slet ikke færdig med europæisk fodbold, forklarer en ekspert.

- Visit Qatar er meget mere end blot en sponsor - det er en central del af Qatars strategi for at øge deres synlighed og udvide deres netværk i sportsverdenen. Og EM i fodbold er en oplagt mulighed, for begivenheden er jo helt oppe i den tunge liga, hvad angår prestige og opmærksomhed. For styret i Qatar er sport en del af deres politiske virke, og de gennem de seneste årtier kastet massive økonomiske og politiske ressourcer i at udnytte sporten i deres geopolitiske agenda, siger Stanis Elsborg, der er senioranalytiker ved Play the Game og ekspert i international sportspolitik.

Qatar ejer Paris Saint-Germain, klubber i Belgien og Portugal og har sponsorater og roller i både fodbold og et hav af andre sportsgrene.

Men den helt centrale figur, der binder det hele sammen og har været perfekt placeret for Qatar men også for at UEFA kunne få pengene fra Visit Qatar-sponsoratet, er PSG's præsident Nasser Al-Khelaïfi, der også i sit virvar af magtfulde roller står i spidsen for storklubbernes organisation ECA og for Qatars globale sportsmedie beIN SPORTS.

- Han er blevet en helt central skikkelse for Qatar-styret. Ud over at være præsident for PSG, så er han også en del af UEFAs bestyrelse, formand for ECA, samtidig med at han leder beIN Sports og er minister i Qatar. Han er en af de mest magtfulde og indflydelsesrige fodboldpolitikere og Qatars mand i Europa, siger Stanis Elsborg til Tipsbladet.

På sociale medier spørger mange, hvorfor UEFA dog har indgået en sponsoraftale med Visit Qatar efter den massive kritik, Qatar fik som værtsnation.

Og det er efter Stanis Elsborgs vurdering et ganske relevant spørgsmål at stille UEFA og dets medlemmer som danske DBU, der så tydeligt tog afstand fra Qatar som VM-vært og de brud på menneskerettigheder, ytringsfrihed og migrantarbejderes anstændige arbejdsforhold, der ifølge uafhængige organisationer kendetegnede Qatar som værtsnation.

- DBU stiftede allerede godt bekendtskab med Qatar-sponsorater, da Qatar Airways prydede Parken under EM på hjemmebane i 2021.

- Og det er jo nærliggende at høre, hvad medlemslandene i UEFA tænker og herunder også værtslandet Tyskland, der puster sig op med erklæringer om at EURO2024 skal promoverer euroæiske værdier. Men er Visit Qatar en del af det europæiske værdisæt? Bag facaden gemmer sig jo et autokratisk styre, hvor demokratiske og europæiske værdier er dem meget fjernt, siger Stanis Elsborg.

På UEFA's grafikker og hjemmeside, sociale medier og i tv-transmissioner, herunder på dansk TV2, har Visit Qatar haft en prominent plads som sponsor for turneringen, noget rettighedshaverne til kampene ikke kan fravælge.

Også Qatar Airways, der netop har forlænget sponsoraftalen med UEFA, og en række store firmaer fra Kina optræder som sponsorer ved slutrunden.