Den aktuelle coronakrise kan sende danske fodboldklubber og øvrige professionelle sportshold ud på dybt vandt, vurderer Kenneth Cortsen, der er forsker i sportsøkonomi og branding på University College i Nordjylland, over for Viborg Stifts Folkeblad.
Klubbernes økonomi er i høj grad bundet op på sponsorkroner fra erhvervslivet, og det er et erhvervsliv, der styrbløder på grund af coronakrisen. Det kan næsten ikke undgå at kaste færre sponsorater af sig.
Læs også:Spillerforeningen om Sabbi og Damsgaard: Må forhandle os frem til løsning
Det er den virkelighed, Superliga-klubberne kigger ind i, og det er selvsagt alvorligt.
- Generelt kan den her alvorlige situation lede til, at man må stille nye spørgsmål til klubbernes økonomi-styring og lønniveauet i professionel sport. For har man ikke et omkransende erhvervsliv, som via sponsorater og investeringer kan finansiere det nuværende omkostningsniveau, så står klubberne altså på en brændende platform, siger Kenneth Cortsen til Viborg Stifts Folkeblad.
Læs også:Kommunen betaler: AaB får hybridbane for millioner
Foruden et tab i sponsorkroner må klubberne i dansk fodbold også indstille sig på en længere periode uden entré- og matchdayindtægter, da kampene i første omgang frem ti 1. september vil blive afviklet for tomme tribuner for at undgå smitte. Mens ligaerne ligger stille, vil der heller ikke blive udbetalt TV-penge fra rettighedshaverne.
Foreløbig er FC København og Brøndby IF de eneste to klubber i Superligaen, der har sat spillere og ledere ned i løn på grund af krisen.
Læs også:FC Københavns Mohamed Daramy vinder FIFA-corona-turnering
Læs også:Corona-krise: Silkeborg i samme dårlige båd som FCK og OB
Læs også:Superligaens bedste afsluttere: Hvem rammer målet mest?