Nicklas Bendtner er ny mand i FC København, og siden det faktum blev offentliggjort kort før midnat i mandags, har der været tale om et sandt Bendtner-boom i Danmark.
FC København har allerede meldt om udsolgt af Bendtner-trøjer i fanshoppen. Klubbens webshop gik ned i et kort øjeblik. Bendtners første træning i FC København blev streamet live af TV2 Sport, og medierne er gået i selvsving med artikler om FCK's nye nummer 32.
Ifølge brandingekspert Carsten Herholdt, der driver The Brand Agency på tiende år, og som har beskæftiget sig med branding og reklame for både små og internationale virksomheder, er Nicklas Bendtners skifte til FCK en kæmpe PR-mæssig gave til dansk fodbold.
Han tror ikke, at Nicklas Bendtner kan gøre folk, der ikke interesserer sig for fodbold, nysgerrige, men han kan til gengæld gøre en forskel for det eksisterende publikum.
- Ser vi på dem, der er inden for kategorien – altså dem, der går op i fodbold – bliver det meget interessant. Så kan det have en effekt. Denne effekt kommer også qua hans mange sager uden for banen. Branding handler om identitet, og denne identitet bærer man som en slags accessory, der er med til at fremstille dig som person. Det er et statement af, hvem man er, siger Carsten Herholdt til tipsbladet.dk og tilføjer:
- Bendtner kommer ind i dansk fodbold med det image, han nu engang har på godt og ondt, og det image tager FCK nu på som deres nye accessory, hvilket differentierer deres DNA fra de andre hold i Superligaen. Dansk fodbold og FC København har stadig de samme kerneværdier, selv om Nicklas Bendtner er kommet til, men han er afgjort med til at tilføre noget interessant.
Læs også:Rosenborg-boss: Bendtner var den største stjerne i byen
Kan Superligaen bruge Nicklas Bendtner til noget rent markedsføringsmæssigt?
- Ja, helt sikkert. Det vil være 100 procent oplagt. Det er på mange måder et strategisk vindue, der står pivåbent. Fodbolden lever i høj grad af den spænding, der er forbundet med, at man ikke kender resultatet, og det bliver endnu mere tydeligt med det blakkede ry, Bendtner har. Ud over Bendtners fodboldegenskaber har han en aura over sin person, hvor man ikke kan forudsige fremtiden.
- Hans lidt blakkede ry er en kæmpe, gigantisk fordel rent PR-mæssigt. Det er tæt på genialt, vil jeg sige. Han har what the fuck-effekten. Han er i stand til at skabe det, man i min branche omtaler som ”mental processing”. Husker man reklamer, er det, fordi de fik hjernen til at rotere. Nicklas Bendtner vil lige præcis have den indvirkning.
- Han vil helt sikkert kunne skabe en øget interesse i forhold til ”attention”, men ikke nødvendigvis i form af ”likeability”. Han bliver ugens underholdning. Han er Gladiatoren i arenaen, der kaprer publikums øjne med underholdning i verdensklasse. Bendtner spiller dette spil eksemplarisk set med PR-briller. Om han også er en god fodboldspiller, ved jeg ikke. Det må andre afgøre, siger Carsten Herholdt.
Rivalerne klapper i hænderne
At Nicklas Bendtner er skiftet til FC København, er naturligvis også blevet bemærket rundt om i de øvrige Superliga-klubber.
Læs også:Massivt fremmøde til Nicklas Bendtners første FCK-træning
Hos FC Københavns nærmeste konkurrenter fra Brøndby IF og FC Midtjylland trækkes der på smilebåndet over, at den tidligere landsholdsspiller nu kan opleves på de danske fodboldbaner.
- Det er ikke noget, jeg vil udtale mig så meget om, men jeg tænker da helt sikkert, at Bendtners skifte til FCK i hvert fald ikke gør ligaen mindre interessant. Og det er jo godt for dansk fodbold, siger Carsten V. Jensen, fodbolddirektør i Brøndby IF, til tipsbladet.dk.
Han bakkes op af FC Midtjyllands bestyrelsesformand, Rasmus Ankersen.
- Det er fantastisk for ligaens PR-værdi, at Bendtner er i FC København, fastslår FCM-bossen.
Nicklas Bendtner kan debutere for FC København den 15. september på udebane mod Hobro IK.
Læs også:FCK melder udsolgt af Bendtner-trøjer efter 17 timer
Læs også:Medie: Rosenborg betaler millionsum for at slippe af med Bendtner