Carlsberg kritiserer Liverpool-ejere
Med adskillige engelske og europæiske pokaler i trofæ-skabet er Liverpool et af verdens mest kendte sportshold i verden, og gennem 16 år har Carlsberg som hovedsponsor i Merseyside-klubben nydt godt af den goodwill og PR, der følger i slipstrømmen på det engelske storhold.
Carlsbergs internationale sponsorchef Keld Strudahl understreger, at Carlsberg fortsat er godt tilfreds med sponsoratet i Liverpool FC, og sponsorchefen ser en positiv udvikling i klubben, der efter Strudahls mening er blevet mere professionel og bedre gearet kommercielt gennem de senere år.
Den udbredte utilfredshed med Liverpool-ejerne Tom Hicks og George Gillett blandt Liverpools tilhængere er dog blevet bemærket hos Carlsberg og Strudahl, og i et interview til tipsbladet.dk fortæller Strudahl, at Carlsberg gerne ser, Tom Hicks og George Gillett snarest træffer en beslutning om, hvorvidt de vil sælge klubben.
- Vi savner en udmelding fra ejerne om, hvorvidt de har tænkt sig at beholde klubben eller ej. Vi er heller ikke tilfredse med, at de ikke overholder løftet om at opføre et nyt stadion. Indtil de beslutter sig, er klubben i et dødvande. Vi er egentlig indifferente overfor, om de bliver eller finder nye ejere. Når det er sagt, synes jeg dog ikke, at de gør det så skidt, som omverdenen mener. Liverpool er godt ledet. Indadtil kører klubben mere stabilt og professionelt, end jeg har set tidligere. Når jeg møder Rick Parry (Liverpools administrerende direktør, red.), virker det til, at det kører fornuftigt for klubben, siger Keld Strudahl til tipsbladet.dk.
Liverpool er til salg
Dubais statslige investeringsselskab DIC var for to år siden tæt på at købe Liverpool og var tidligere i år tæt på at købe Hicks og Gillett ud af Liverpool. Keld Strudahl ser DIC som et spændende alternativ til de amerikanske ejere men vurderer, at det på kort sigt bliver svært at finde investorer, der kan og vil købe de to amerikanere ud af Liverpool og samtidig giver dem en klækkelig profit.
- Jeg ser ikke nogen problemer i, at vi kan samarbejde med DIC. Vi havde en god dialog med dem før Hicks og Gillett, hvor DIC var tæt på at overtage Liverpool. Som storsponsor så vi deres forretningsplan, og det så godt ud. Så vidt jeg forstår er DIC dog ikke en så stor spiller i en eventuel overtagelse af Liverpool, som man tidligere har troet. Man skal ikke undervurdere, at finanskrisen kommer til at ramme klubberne. Derfor er der ikke så mange, der er interesserede i at købe Premier League-klubber, siger Keld Strudahl.