Hobro IK præsenterede i sidste uge et underskud på 6,3 millioner kroner. Samtidig fortalte klubben, at den havde lånt 4 millioner af sine nærmeste sponsorer for at holde driften i gang.
Det var, forsikrede formanden, ikke noget at være bekymret over, men det stod også klart, at Hobro er nødt til at gøre noget for at rette op på underskuddet. Det formål er der to løsninger på: skær ned på udgifterne eller øg indtægterne. Her fortæller formand Lars Kühnel, hvordan Hobro vil skære på udgifterne.
Men hvordan vil klubben så tjene flere penge?
- Hos os er entréindtægter og salg i boder stort set lig nul. Det er ikke meget, der kommer ind der. Så vi har tv-penge og sponsorer. Skal man gøre sig mindre afhængig af de her tv-penge, så er det kun, at vi bliver dygtigere til at sælge nogle flere eller nogle større sponsorater. Eller at vi bliver dygtigere til at sælge nogle af de varer, vi har på hylden: spillere, siger Lars Kühnel til tipsbladet.dk.
Er det noget, I arbejder med?
- Ja, det gør vi. Vi har faktisk lige ansat en salgsansvarlig direktør, der startede her 23. september, så jeg tror aldrig, vi har været stærkere på den front, siger formanden, der også er med til det, man kan kalde opsøgende salgarbejde.
- Så har jeg Jens Hammer (sportschef, red.) og jeg aftalt, at vi forsøger at blive rimelig aktive på det at få skabt nogle salgskanaler, fordi det er ret svært, har vi erfaret. Ikke kun os, men også AaB og andre har haft svært ved at sælge de spillere, som vi i bund og grund synes burde være salgbare.
Læs også:Hobro må spare, men ikke på spillerne: Så taber vi 5-0 til AaB igen
- Det er kun Danmark, der kender danske spillere, har vi lært, og de agenter, man er afhængig af, det er ikke altid, de lige tænker ens vej. Derfor skal vi forsøge at finde nogle modeller til at blive mere uafhængige af agenter og få en større kontaktflade til fodboldeuropa.
Hvordan bærer man sig ad med det?
- Der er i fodboldregi i Europa en del konferencer, hvor alle klubber i de bedste ligaer bliver indbudt, for eksempel alle Superliga-klubber. Så kan der komme måske 200 klubber til London, Madrid eller Barcelona. Der har vi tænkt os at møde op til nogle af dem og skabe nogle kontakter - og så selvfølgelig være mere målrettet i relation til agenter og finde ud af, hvilke agenter der er dygtige hvor henne, og så forsøge at lave nogle aftaler med dem.
- Vi har da også troet, at det kom lidt lettere af sig selv, men det gør det ikke. Vi kan have nok så dygtige spillere i Danmark, men er der ikke lige en agent, som kender nogen, kan det hele falde på jorden. Det så vi med Sabbi-salget, som vi troede var på plads på sidstedagen, indtil der kom et opkald om, at det var det ikke alligevel. Hvor vi end ikke havde talt med den klub, som vi troede skulle købe ham, fordi det hele kørte igennem agenter. Der bliver vi nødt til at blive mere skarpe på den del.
Pål Kirkevold er vel også et eksempel på en spiller, som burde være attraktiv, men som ikke kom af sted?
- Ja, netop. Og det viser meget godt, hvad for nogle mekanismer der er. Vi har da også erfaret, at der er nogle mekanismer, vi ikke skal være en del af i fodboldeuropa.
Læs også:Hobro med rødt regnskab: Manglende tv-penge og trænerfyring kostede
Hvilke?
- Det er for eksempel, at der er nogle, der skal have nogle penge forskellige steder i den her fødekæde, hvor vi ikke mener, at det er helt legalt. Så siger vi nej tak. Vi kommer aldrig til at bestikke nogen i Hobro for at tage en af vores spillere for at sige det, som det er.
Har I været ude for, at nogle forespurgte det?
- Ikke direkte, men indirekte. Det er i hvert fald sådan, jeg vil fortolke det, ja. Det var første gang, jeg har prøvet det, og nu har jeg været formand i tre år.
Eksemplerne med Kirkevold og Sabbi har vist Hobro IK, at store salg ikke kommer af sig selv. Når spillere leverer gode præstationer, er det ikke nok at sætte sig tilbage og vente på at milliontilbuddene ruller ind.
- De største agenter herhjemme har vi også kontakt til, også nogle af dem, der har været med til at sælge for Midtjylland for eksempel, men det er bare ikke nok i relation til at sælge spillere fra en klub som Hobro. Vi skal prøve at finde nogle andre kanaler også, og vi skal finde ud af, hvilke markeder vores spillere typisk vil kunne blive solgt til. Om det så er Belgien eller Holland eller Tyskland, eller hvor det nu er henne. Så det er helt klart noget, vi skal blive klogere på og dygtigere til, siger formand Kühnel.
Hobro fik solgt en enkelt spiller i sommerens transfervindue: Vito Hammershøy-Mistrati. Symptomatisk for Lars Kühnels pointe var det Randers FC, der købte ham.
Læs også:Optakt: Hobro IK - AaB
Læs også:Hobro: Om EfB så havde budt fem mio havde vi ikke solgt Sørensen
Læs også:FCK langt foran konkurrenterne: Her er Superliga-klubbernes spillerbudget