Superliga

Forsinket lov koster Brøndby dyrt

Forsinkelsen af den nye spillelov kan gå hårdt ud over både Brøndby og flere andre Superligaklubber.

Indtil fredag i sidste uge var den 1. januar 2011 ikke bare en dag med tømmermænd, fast food og nytårsskihop. Det var også dagen, hvor en delvis liberalisering af det danske spillemarked skulle træde i kraft. Det kommer imidlertid ikke til at ske. På grund af en klage fra spilleautomatbranchen og et enkelt dansk casino, er liberaliseringen nu sparket til hjørne, og der kan gå flere måneder inden den gennemføres.

Læs også: Ublu BIF-krav til ny hovedsponsor

Men hvad har det at gøre med fodbold? Jo, det er egentlig ganske simpelt. Flere danske klubber så frem mod den 1. januar med julelys i øjnene. Den dag ville det være muligt for klubberne at tegne sponsorater med private bookmakere. Sponsorater, som kunne give millioner ned i de slunkne klubkasser, som Superligaen er præget af. Men nu er spilleloven udskudt, og klubberne må derfor også udskyde drømmene om millioner af kroner fra storspenderende bookmakere.

- Klubberne har trippet for at få lov at kapitalisere på vores branche. Det er en lovgivning, som har været på vej siden april 2009, så mange klubber har regnet med at lukrere på loven fra den 1. januar. Nu kan det ikke lade sig gøre, og det er en streg i regningen for alle parter med en interesse i den nye lov, siger bookmakeren Ladbrokes' landechef Richardt Funch til tipsbladet.dk.

Læs også: Brøndby-kaos besværliggør hovedsponsorat

Netop Ladbrokes har gennem længere tid været i dialog med flere Superliga-klubber om et sponsorat. Blandt andet har firmaet snakket med Brøndby, om at blive de blå/gules nye hovedsponsor, når Jesper Nielsens Kasi Group trækker sig ud den 1. januar. Men med spillelovens udsættelse er det nu umuligt.

- Før loven træder i kraft, kan vi ikke effektuere noget som helst med Brøndby eller nogen andre klubber. Vi har drukket en masse kaffe med Ole Palmå og også lidt med Per Bjerregaard, og vi har fået virkelig meget info omkring Brøndby. Pris og andre afgørende faktorer er vi dog ikke kommet ind på. Men lige nu er dialogen gået i stå. Det er frustrerende for os, men nok endnu mere frustrerende for Brøndby, fortæller Richard Funch, der har følgende råd til den sponsorsøgende klub fra den københavnske vestegen.

- Brøndby må væbne sig med tålmodighed. I hvert fald, hvis de vil have et privat spilleselskab som ny hovedsponsor.

Læs også: Kasi-Jesper spøger i Brøndby

Spørgsmålet er dog, hvor længe Brøndby kan vente med at finde en ny hovedsponsor. Selv om klubben - ifølge Jyllands-Posten - fortsat modtager økonomisk støtte fra Kasi Group også efter den 1. januar, er det ifølge tipsbladet.dk's oplysninger et betragteligt lavere beløb, end det Brøndby efter alt at dømme kan få ind fra en ny hovedsponsor.