Video : Tipsbladet
Premier League

Streamingtjenester erobrer bolden fra flow-tv

Streamingtjenesterne Amazon Prime og Disney+ har købt rettigheder til at vise fodboldkampe i flere turneringer. Det er kun den spæde start, siger sportsøkonom.

Når du som fodboldfan skal se den tidlige lørdagskamp i Premier League eller FC Midtjylland og FC København i Europa League og Conference League, er noget ikke, som det plejer.

Du skal nemlig have Amazon Prime til den engelske ligakamp og Disney+ for at se kampene i de to europæiske klubturneringer.

Skal du se resten af runden i Premier League, kampene i Superligaen eller Champions League, skal du zappe mellem primært TV 2's og Viaplays kanaler og streamingplatforme.

Udviklingen mod mere streaming af livesport kommer kun til at vokse de kommende år. Det vurderer Kenneth Cortsen, der er sportsøkonom og brandingekspert hos professionshøjskolen UCN.

- Vi ser en tendens, hvor man bevæger sig væk fra traditionelt flow-tv og over mod streamingplatforme. Der har været en stigning over de senere år. Det er stadig i en vækstfase. Så pilen peger opad.

- De her firmaer vil blive ved med at lægge på. Det er stadig kun den spæde start, i forhold til at vi ser endnu mere konkurrence fra nye aktører på markedet, siger Cortsen.

Det gælder for både Disney, Amazon og andre streamingtjenester at kapre nye abonnenter og øge fastholdelsesraten for de eksisterende.

- Hvis man vil vækste, handler det om at øge den portefølje af livesportsprodukter, man har. De her firmaer taler ind i den livsstil og forbrugsmønstre, som kendetegner de yngre segmenter.

- Livesport er med til at forbedre kundeloyaliteten og øge fastholdelsen af abonnenter. Vi er over tid blevet mere kritiske som forbrugere. Vi vil hele tiden opleve noget nyt, de steder vi handler.

- Streamingtjenester er bare blevet globale supermarkeder, hvor man kan få alt muligt. Og vi er præget af, at vi har mobilen med os, siger Cortsen.

Hans van Rijn, der er Disneys direktør i Norden, forklarer, at koncernen har kigget på sportsområdet i halvandet år og vurderet forskellige typer af rettigheder og indhold.

- For os er det en tilføjelse til det, vi har i forvejen. Det handler ikke bare om at få nye abonnenter ind. Det handler lige så meget om at give endnu mere til de abonnenter, vi har på tjenesten i dag.

- Lige nu er streaming noget, mange taler om. Specielt i de nordiske lande. De yngre er gået over til streaming, så der er selvfølgelig kamp om hver eneste abonnent, siger direktøren.

Samlet set kommer Amazon til at vise 38 kampe fra Premier League, mens Disney+ sender 342 kampe fra Europa League og Conference League.

- Det er i Europa League og Conference League, der er flest danske hold. Og der er mange danske spillere på de europæiske hold.

- Det gør, at du kan se store hold som Manchester United, men du kan også se en kamp med Anderlecht, som har mange danskere, forklarer van Rijn.

Det er første gang, at Disney køber sport i Europa. Og kampene vises kun i Danmark og Sverige. Man vil se, hvordan det går, før man eventuelt kaster sig over mere sport.

- Ingen forbinder os med sport. Det tager tid at bygge op. Vi har ikke en stor troværdighed inden for sport. Det skal vi bygge op med hjælp fra det hold, vi har sammensat. Til at starte med ser vi, hvordan det går med det her.

- Vi skal levere. Vi skal vise vores abonnenter, at vi kan det her, og at de er i trygge hænder, når de ser fodbold hos os. Først derefter kigger vi på, hvad vi gør bagefter, siger Hans van Rijn.

Disney+ viser onsdag aften FCM's kamp mod Hoffenheim.

/ritzau/