Coronakrisen kradser også i fodboldklubber verden over, og det skyldes særligt, at man ikke kan få udbetalt TV-penge, hvis sæsonerne ikke spilles færdigt.
Eksempelvis nægter BeIN Sports og Canal+, der viser kampene i den franske Ligue 1, at udbetale den resterende del af TV-pengene, fordi man forleden besluttede sig for at afblæse sæsonen før tid.
Rasmus Ankersen, der er administrerende direktør i FC Midtjylland og sportsdirektør i Brentford, spår derfor, at klubber i mindre grad kommer til at basere deres forretning på TV-penge i fremtiden.
Pengene er blevet taget for givet i fodboldverden, fortæller han til 21stclub.com.
Læs også:Medie: Premier League-klubber overvejer FC Midtjyllands idé
- Vi har set, at især TV-aftalerne har en enorm indflydelse på alt andet, og mange af de penge, der bliver brugt på transfermarkedet, kommer fra TV-aftalerne i de fem store ligaer. Det har vi måske taget for givet i fodboldverden, og nu står vi i en situation, hvor nogle af ligaerne ikke kan spille sæsonen færdig.
- Det påvirker TV-aftalerne. Det påvirker alt. Derfor ser jeg, at dette er en mulighed for at kigge på andre forretningsmodeller, hvor man ikke er afhængige af TV-penge. Er der andre måder, hvorpå man som fodboldklub kan drive en forretning og spille en større rolle i lokalsamfundet?
Rasmus Ankersen uddyber, at man i FC Midtjylland kommer til at have et større fokus på, hvordan man skabe værdi for sine partnere i lokalområdet.
- Det er noget, vi snakker meget om i Midtjylland: at der også sker en globalisering, en polarisering, i fodboldverden, hvor de store klubber går globalt og får fans over hele verden. Men det er ikke opskriften for alle, og vi har ikke et globalt brand. Vi skal gå den anden vej og fokusere langt mere lokalt og regionalt.
Læs også:Alvorlig situation: Når SAS fyrer 5000, er Superligaen ikke sikker
- Vi skal overveje, hvordan vi kan skabe mere værdi for vores sponsorer og vores partnere, der befinder sig i vores region.
- Alle klubber skal kigge på deres respektive situationer, og hvilke våben de har. Hvor kan man være unikke og kapitalisere af det? Derfor tror jeg også, at de TV-aftaler, vi har set, og størrelsen af dem, har gjort vores økosystem en smule tilbagelænet.
Rasmus Ankersen fortalte i sidste uge, at FC Midtjylland har omkring 50 millioner kroner til gode i forbindelse med spillersalg.
Læs også:Corona-krise: Benham skal dække FCMs underskud på svagt transfermarked
Læs også:FCM-direktør: Hungrer efter noget TV, vi ikke kender slutningen på
Læs også:Islandsk klub vil lave nye aftaler med Superliga-klubber