Brøndby: Derfor går vi solo
Illustration
Superliga

Brøndby: Derfor går vi solo

Brøndbys bestyrelsesformand Aldo Petersen forklarer baggrunden for, at klubben står uden for resten af Superligaklubbernes aftale om et fælles salg af tv-rettighederne.

Brøndby IF har i dag meldt sig ud af forhandlingerne om en ny fælles tv-aftale for Superligaens klubber. Mens de øvrige 11 klubber er blevet enige om et fælles salg af tv-rettighederne, står Brøndby således alene nu og skal forsøge at sælge rettighederne til sine hjemmekampe for sig selv. 

Brøndbys bestyrelsesformand Aldo Petersen forklarer beslutningen i en meddelelse på klubbens hjemmeside. 

- Vort ønske har hele vejen været en fælles aftale, men det har desværre ikke været muligt. Vi har forgæves forsøgt at vinde genhør for det synspunkt, at fordelingen af indtægterne i forbindelse med den næste TV-aftale i højere grad skal baseres på, hvem der står stærkest hos seerne. Vi synes ikke, at det er fair at en klub som Brøndby IF, der har de bedste seertal og er den mest populære klub hos TV-stationerne, i sidste sæson blot blev nummer seks på listen over fordelingen af TV-midler. Det betød, at Brøndby IF i sidste sæson fik under 8% af de uddelte midler, siger Aldo Petersen.

- Fakta er, at Superliga-klubbernes popularitet er til afstemning hver eneste uge i Danmark hos TV-seerne. Her viser al erfaring og tilgængelig data, at Brøndby IF er den mest populære klub herhjemme. Vi har appelleret til, at dette forhold skulle afspejles i en ny TV-aftale i forhold til fordelingsnøglen blandt klubberne. Dét synes vi er rimeligt.  I en TV-aftale sælger man evnen til at få seere. Hvis AGF, AaB eller FC Nordsjælland får flest seere, skal det selvfølgelig også honoreres. Så skal de have den største del af indtægterne, tilføjer han. 

Brøndby vil nu undersøge, hvordan klubben kan sælge tv-rettighederne til dens egne hjemmekampe i Superligaen. 

- Da det ikke lykkedes at nå til en indbyrdes forståelse, er vi nu nødt til at indlede en proces med det formål at undersøge, hvordan Brøndby IF i givet fald kan sælge rettighederne til vores hjemmekampe i Superligaen. Det er Brøndby IF’s vurdering på nuværende tidspunkt, at en sådan aftale vil forbedre vilkårene for selskabet, siger Aldo Petersen.

Den nuværende tv-aftale udløber ved udgangen af 2014/15-sæsonen.