Landsholdet er blevet folkets hold igen: Vi havde næsten opgivet dem
I sidste uge havde DBU en artig overraskelse med til det pressemøde, hvor Åge Hareide udtog sin trup til de to playoffkampe mod Irland. For inden landstræneren indtog podiet, fik unionens elitechef, Kim Hallberg, lov, og han kunne fortælle, at DBU og Hareide havde valgt at fortsætte samarbejdet til 2018.
Mens Hareide efterfølgende talte med den fremmødte presse om kampene mod Irland, forklarede Hallberg til tipsbladet.dk, hvorfor DBU gerne ville have nordmanden til at fortsætte. Det havde lidt at gøre med, at landsholdet har præsteret fint, men var primært, fordi den øv-stemning, der herskede omkring landsholdet, er blevet vendt.
- Selvfølgelig er der også en sammenhæng med resultaterne, men jeg synes, at der er blevet skabt en begejstring. En tro på tilværelsen igen. Ikke i relation til Morten (Olsen, red.), men i forhold til der, hvor vi var havnet, har vi formået at vende den, sagde Kim Hallberg.
Landsholdet var havnet der, hvor det havde mistet hver tredje tv-seer, og hvor to kuldsejlede kvalifikationen begyndte at sætte sine spor i folkets interesse for nationens udvalgte. Selv om de historiske seertal ikke er 100 procent sammenlignelige, da Kanal 5 kan ses af færre danskere end TV2, som tidligere havde rettighederne, og fordi folk generelt ser mindre tv i dag, er tendensen klar nok:
Særligt i dette efterår har landsholdet fået en større del af befolkningen bag sig igen. Da omkring én million så den sidste kvalifikationskamp mod Rumænien, var det ikke bare det højeste seertal til en landskamp på Kanal 5. Det var det mest sete program på tværs af Discovery Networks' kanaler i historien.
- Vi kan se, at der skal så lidt til for at vække interessen for landsholdet til live. Landsholdet har bare en helt særlig position hos danskerne, så der skal meget lidt til for at tænde håbet og få interessen til at vokse markant. For eksempel 90 magiske minutter i Parken, hvor man kører rundt med Polen. Dem er der ikke så mange af, men når det så sker, rykker det noget, siger Anders Bay, der er sportsdirektør hos Discovery Networks, til tipsbladet.dk.
- Det skete også på et tidspunkt, hvor landsholdet måske ikke kom fra baghjul, men hvor de næsten var opgivet, ikke bare af os (danskerne, red.), men måske også af dem selv.
"Kan ikke huske, hvornår vi sidste havde tre udsolgte kampe"
Kim Hallberg er desuden ikke den eneste i DBU, der har set en stigende folkelig begejstring for landsholdet i den seneste tid; det samme kan man aflæse af tilskuertallene. Alle tre kampe mod Polen, Rumænien og Irland i Parken har været udsolgt, og det sker ikke så tit.
- Vi har haft tre udsolgte kampe i rap, og jeg kan ikke erindre, hvornår vi sidst har haft det. Vi skal i hvert fald mange år tilbage. Det er med til at understrege, at den danske befolkning er med os i den henseende, slår DBU's billetansvarlige, Rasmus Willeberg, fast.
DBU kunne for to uger siden melde alt udsolgt til Irlands besøg i Parken på lørdag, men hvis nationalarenaen havde været større, kunne unionen have solgt endnu flere end de godt 37.000 billetter, der har været til rådighed til kampen. Rasmus Willeberg ved ikke hvor mange, men "helt sikkert mange".
Dem, der ikke har fået billet, kan dog stadig se hjemmekampen mod Irland sammen med en stor flok andre danskere, for DBU viser opgøret på storskærm på Rådhuspladsen i København.
- Det hænger også sammen med interessen. Mange har ønsket at få billet, men har ikke haft mulighed for det. Derfor laver vi et storskærmsarrangement på Rådhuspladsen og håber, at alle, som har lyst, vil deltage i festen derinde, siger Rasmus Willeberg.
Vil sætte ny rekord på lørdag
Hos Discovery Networks kan de også mærke, at interessen for playoffkampene mod Irland er stor, og at de kommer som kulminationen på et stærkt landsholdsefterår. Derfor sætter sportsdirektøren høje mål for de to kommende kampe.
- Vi skal helst slå rekorden igen på lørdag. Jeg er nok kronisk optimist, men jeg mener også, jeg har noget at have det i. Vi skal simpelthen sprænge rammerne på lørdag eller tirsdag, siger Anders Bay.
- Vi har endnu engang en klassisk skæbnekamp, og jeg tror generelt, at der er en voldsom sult i befolkningen; at man gerne vil have det danske landshold til at deltage ved en slutrunde. Sådan har vi det jo også.
Man skal dog ikke tage den øgede støtte for givet, for selv om landsholdet har en vis grundopbakning fra befolkningen, er den brede folkelige interesse, som vi ser i disse måneder, kommet forholdsvis hurtigt. Og her skal man ikke undervurdere resultaternes betydning.
- Når landsholdets formkurve er stigende, er seertalskurven også stigende. Man kan sige det helt simpelt: Hvis Hareides projekt ikke var lykkedes, ville vi også have fået lavere seertal. Jeg kan komme med mange gode lommefilosofiske betragtninger, men det er næsten udelukkende styret af, om holdet præsterer, siger Anders Bay.
Inde på banen fornemmer landsholdet også, at folket - eller i hvert fald en større del af den - nu står bag landsholdet, og erfarne William Kvist er helt på linje med Bay: Den største faktor er, at holdet har vundet nogle vigtige kampe.
Men midtbanemanden mener også, at nogle af DBU's egne tiltag har spillet en rolle.
- Jeg synes, jeg kan mærke, at de initiativer, der bliver taget i forhold til billetpriser og andre forskellige ting, har skabt lidt mere interesse. Og så har vi været gode til at sige, at det er nu, og folk er interesserede, og folk synes, det er fedt - og der er en også en DR Dokumentar nu - for at prøve at give folk et større indblik, for at prøve at være mere åbne, siger Kvist.
- Vi vil ikke bare være ligesom herrelandsholdet i håndbold, men vi vil gerne deroverad. Og det er klart, det håber vi på kan være med til, at folk også siger, at "nu går vi i Parken, og det bliver pissesvært, men vi vil give alt, vi har, sammen med spillerne nede på banen. Og vinder vi så 1-0, er det også super."
På lørdag skal de i hvert fald nok være der, alle 35.000 danskere, men hvis de skal blive ved med at komme, skal landsholdet formentlig blive ved med at vinde.
Drømmer du om en tur ud i Europa for at opleve den fede fodboldstemning på et af de helt store stadions?
Skal det være hos FC Barcelona, Real Madrid, Manchester United, Liverpool, Chelsea, Bayern München eller noget endnu bedre?
Få tre hurtige tilbud på den perfekte fodboldtur for dig og vennerne, for far og søn eller for hele familien.
Det er nemt, hurtigt og enkelt, og der er svar fra rejsearrangørerne inden for 24 timer – find dit rejsetilbud her.