"Bare for at sætte det hele i relief; omsætningen på VM-finalen 2014 var dobbelt så stor som på EM-finalen i 2012,” fortæller en stadig lettere forbløffet Per Marxen, pressechef hos Unibet.
”Alt i alt har det været et fantastisk VM for os, med nye rekorder på alle parametre. Uanset om det er omsætning, live-betting eller det generelle aktivitetsniveau, har VM endnu engang bevist, at der ikke er noget større. I forhold til de forrige EM- og VM-slutrunder er det også værd at bemærke, at betting fra mobile enheder (smartphones og tablets) fortsætter med at stige markant,” fortsætter Marxen, der ydermere kan fortælle, at VM-finalen slog semifinalen mellem Holland og Argentina med 26 procent i omsætning. At finalen så sluttede 0-0, var Unibet og sandsynligvis heller ingen andre spilselskaber kede af, men på spørgsmål om egentlige tal, bliver man mødt med en skummelt smil.
Til gengæld fortæller Unibet gerne, at det ikke var dårligt, at Tyskland blev mestre.
”Som virksomhed er vi ganske glade for, at det blev Tyskland og ikke Brasilien eller Argentina, der endte som verdensmestre. I vores tilfælde var det også en smule bekymrende, at Holland nåede så langt. Holland stod til odds 35 som verdensmestre ved starten af VM, og da Unibet også i Holland er den største private udbyder, betød det, at lokalpatriotismen satte ind; også inden Holland lammetævede Spanien med 5-1 i den første kamp,” beretter Marxen.
Var Louis van Gaals tropper blevet verdensmestre til dét odds, ville det have være skidt for den samlede Unibet-forretning, ligesom en titel til Brasilien også havde kostet dyrt.
”Af alle vores kunder havde 32 procent spillet Brasilien som verdensmester, mens 12 procent havde Tyskland. I Danmark var det 35 procent, der havde Brasilien som vinder, mens 15 procent troede på Spanien,” siger Marxen, der heller ikke var ked af, at hverken Messi eller Neymar scorede efter gruppekampene.
”35 procent af alle indskud gik på de to (begge til odds 9). Så de seks kasser af James Rodriguez var fint for os,” siger Marxen, som allerede i 1/8-delsfinalen fik et fingerpeg om, at denne slutrunde ville blive stor.
”Da Costa Rica-Grækenland pludselig viste sig som en såkaldt ”rekord-breaker”, vidste vi godt, at denne slutrunde ville være noget exceptionelt. Det hele kulminerede i en VM-finale, hvor vi satte rekord på blandt andet omsætning, gevinst (fordi kampen sluttede 0-0 i ordinær tid), antal væddemål på en enkelt begivenhed og så videre,” beretter Marxen, hvis firma dog også ind imellem måtte til lommerne og udbetale solide gevinster.
”I den mere kuriøse afdeling vil vi internt især huske den tyske kunde, der i VM-semifinalen havde spillet 3 euro på, at Tyskland ville føre 5-0 mod Brasilien ved pausen. Til beskedne odds 800…”
Jamen, den lå da også lige til højrebenet!