TV-penge: Millionerne ruller ud over Superligaen
Illustration
Superliga

TV-penge: Millionerne ruller ud over Superligaen

Efter 11. spillerunde i Superligaen bliver der fordelt masser af millioner ud over de 12 Superliga-klubber. Men der er stor forskel i udbyttet fra top- til bund-klubberne.

Bragt første gang 6. oktober

Superligaen har afviklet sæsonens første 10 spillerunder, hvilket betyder, at første rate af penge fra Tv-aftalen er tæt på at skulle fordeles.

I følge tipsbladet.dk's oplysninger er der over en sæson omkring 260 millioner kroner til fordeling via forskellige parametre.

Første rate fordeles efter 11. spillerunde, den næste efter 22. spillerunde og tredje rate falder efter 33. spillerunde.

Tipsbladet.dk giver her overblikket over, hvordan tv-pengene over en sæson fordeles og hvordan placeringerne efter den kommende 11. spillerunde har enorm betydning for de forskellige klubbers indtjening på aftalen.

Den 260 millioner kroner store pulje bliver hver sæson fordelt ud over forskellige parametre:

- En solidarisk pulje på cirka 30 procent af beløbet

- En placeringspulje på 30 procent

- Præstationspulje på cirka 20 procent af beløbet

- En mediemarkeds-pulje på cirka 20 procent af beløbet

Den solidariske pulje - 78 millioner kroner:
De 12 klubber er ligegyldigt placering sikret omkring 78 millioner kroner til deling, hvilket giver hver klub 6,5 millioner kroner.

Placerings-puljen - 78 millioner kroner:

Anslået fordelingsnøgle for de 26 millioner efter 11. runde :

1. 20% = 5,2
2. 15% = 3,9
3. 12% = 3,12
4. 10% = 2,6
5. 9% = 2,34
6. 8% = 2,08
7. 7% = 1,82
8. 6% = 1,56
9. 5% = 1,3
10. 4% = 1,04
11.2,5% = 650.000
12. 1,5% = 390.000

Forklaring:
30 procent af Superligaens tv-midler fordeles ligeligt efter klubbernes placering efter 11., 22. og 33. spillerunde. Det giver omkring 26 millioner kroner i hver pulje.

Tipsbladet har ikke haft adgang til den præcise fordelingsnøgle, men der er tale om en meget stejl kurve med store gevinster til topholdene og tilsvarende lave summer til bundholdene, da Superliga-klubberne i forhandlingen om opdelingen af tv-penge mellem sig blev enige om i højere grad end tidligere at spille om tv-midlerne frem for automatisk at give midlerne til dem med en stor fanbase.

Præstationspuljen: 52 millioner kroner
I denne del af Superligaens fordelingsnøgle til tv-pengene gælder det bogstavelig talt om at vinde kampe. Antallet af vundne kampe er direkte afgørende for, hvor stor en del af puljen hver af de 12 klubber får. Denne pulje er meget tæt knyttet til placerings-puljen, da antallet af sejre som oftest hænger direkte sammen med placeringen.

Ligesom placeringspuljen belønnes topplaceringer og især rigtig mange sejre, men den vigtigste effekt er muligvis i bunden. Her gør det en enorm forskel, om man som HB Køge i sidste sæson og i 2009/2010-sæsonen (fire sejre begge sæsoner) kun vinder få kampe, eller om man har overlevelseschancer henne i maj måned. Denne pulje er direkte med til at afskrække oprykkere til at tage en gratis omgang i Superligaen på minimalt budget.

Mediemarkedspuljen - 52 millioner kroner
Puljen kaster omkring 20 procent af pengene af sig, hvilket svarer til omkring 52 millioner kroner pr. sæson.

Pengene fordeles efter, hvilket valg ens kamp er på tv.

Viasat vælger først (Kampen søndag aften - Match of the Week), mens Canal 9 (el. Canal 8) har andetvalg, TV3Sport har tredje- og fjerdevalg, mens Canal 9 og TV3Sport respektivt tager sig af kamp nummer fem og seks.

Jo flere af de først valgte kampe, en klub gennem sæsonen deltager i, jo større andel af mediemarkedspuljen får klubben. Dette er en stor fordel for Brøndby IF, der trods dårlige resultater oftest spiller i en af de to først valgte kampe.