FC Midtjylland rykker ind i København
Foto: Anita Graversen/Polfoto
Superliga

FC Midtjylland rykker ind i København

De danske mestre fra Herning udvider og åbner i den forbindelse ny kontorer i København for at brande klubbens navn i den danske hovedstad.

Siden 1992 har FC København og Brøndby IF været de to magtfaktorer i det københavnske fodboldmiljø - både på og uden for banen. Nu får de to storklubber dog kamp til stregen, når FC Midtjylland den 1. september rykker ind i den danske hovedstad. 

Dette sker, da de danske mestre vil udvide klubbens kommercielle netværk, men også brande navnet FC Midtjylland i København. Dette skal ske blandt andet gennem sponsorater, som skal hentes fra hovedstaden. 

- Vi arbejder på at komme kommercielt ind på markedet i København – også på sponsormarkedet. Det er et led i at hæve de kommercielle indtægter. Vi ser os selv som et nationalt brand, og derfor tror vi på, at vi har nogle kvaliteter, som kunne være interessante for virksomheder i københavnsområdet, siger bestyrelsesformand i FC Midtjylland, Rasmus Ankersen til BT. 

Dette træk passer godt ind i billedet, som FC Midtjylland på det seneste har malet af sig selv. De vælger nemlig at gå af lidt utraditionelle stier, og dette er endnu en streg på maleriet. 

Formand Rasmus Ankersen anser København som landets kommercielle knudepunkt, og derfor er det angiveligt det næste naturlige skridt for den jyske klub. 

- Ja, lad os sige det sådan, at vi synes, der også skal være plads til os derovre. Vi gør det ikke for at stjæle andres sponsorer eller provokere de københavnske klubber, men vi har store ambitioner på banen, og det har vi også uden for banen. Derfor ser vi det som et naturligt næste step for os.

FC Midtjylland benytter med stor succes det såkaldte big data, som udregner spillertransfers og meget andet via indsamlet data.