Video : Tipsbladet
Champions League

Drama: UEFA overvejer vild CL-beslutning i Danmark

ANALYSE: Efter et højst usædvanligt forløb nærmer kampen om medierettighederne til Champions League i Danmark sig en afslutning.

Hvor skal vi danskere se Champions League-fodbold til september?

Det spørgsmål har fyldt de seneste måneder, og det er ikke kun fagnørder på Tipsbladet, i sportsbranchen og på tv- og streaming-selskaber, der er gået op i det spørgsmål.

For efter mere end tre årtier med Champions League som fast element på Viaplay siden turneringens fødsel i 1992, har der denne gang været stærk tvivl om, hvad der ville ske med rettighederne.

Og her på tærsklen til maj er der stadig ikke nogen løsning, hvilket har fået hele det politiske Fodboldeuropa til at stirre i retning af Danmark og Skandinavien de seneste uger.

Mulig løsning
I flere budrunder har UEFA og dets forhandlingsteam ikke modtaget bud, man ville nikke ja til, og derfor er verdens måske mest interessante fodboldturnering helt usædvanligt stadig hjemløs efter sommerferien, her hvor der kun er fire måneders tid til turneringsstart.

Rettighederne plejer at være på plads mange måneder, mindst et halvt år, i forvejen før kontraktudløb, og for UEFA har lysten til at få alt på plads i god tid næppe været mindre, nu hvor Champions League laves om i den største reform af turneringen, siden den blev født.

Og nu nærmer det sig, at der på den ene eller anden måde kommer en løsning.

Tidligere i 2024 begyndte UEFA ifølge Tipsbladets oplysninger at gå med seriøse overvejelser om at ikke bare Danmark men hele Norden skulle være del i et gigantisk streaming-eksperiment, hvor UEFA enten selv eller sammen med et etableret selskab som DAZN eller Amazon skulle vise kampene i et form for abonnement eller pay-per-view.

Da TV2 Norge tidligere på foråret sikrede sig Champions League-rettighederne, blev det også samtidig tolket som et signal om, at man sandsynligvis igen gik i retning af at sælge til mere traditionelle selskaber, ligesom man har gjort hidtil.

Men siden er sagen om Champions League-rettighederne i Danmark og Sverige igen trukket ud.

På den ene side forhandles der ifølge Tipsbladets oplysninger om en løsning, hvor Viaplay igen køber rettighederne i Danmark men også i Sverige, rettigheder Viaplay ellers havde mistet for tre år siden til TV4 Sverige. Dette har det norske medie Kampanje også rapporteret tidligere på måneden.

Viaplay har været i voldsomme økonomiske problemer og har derfor fået nye, stærke medejere som den norske gigant Schibsted og franske Canal Plus, der er del af et endnu større konglomerat, og det skal blandt andet være med støtte fra det bagland, at man nu søger en løsning.

Lykkes det Viaplay, kan det blive med et uventet twist. Således kan Amazon stå klar til et antal kampe per sæson, muligvis én per runde i ligaspillet.

Den kobling giver på alle måder mening, da Amazon for en måned siden indgik aftale med Viaplay om at vise en Premier League-kamp per runde i Danmark og Sverige fra sæsonstart i august i år og de følgende fire sæsoner frem til udgangen af 2027/28.

UEFA's øjne rettet mod Danmark
På den anden side står UEFA og organisationens bagland af fodboldforbund og især klubber, der ejer de kommercielle rettigheder til Champions League sammen med UEFA.

Her kan man skue ud over et verdenskort, hvor man i de fleste lande og regioner får større eller mindre stigninger i beløbene, man får for Champions League, især fordi turneringen går fra 125 til 189 kampe takket være et nyt ligaspil og 1/16-finaler før ottendedelsfinalerne.

Til perioden 2021 til 2024 fik UEFA en vild prisstigning i Skandinavien, fordi især TV4 Sverige og TV2 Norge bankede priserne helt i vejret, så det virkede på forhånd som cirka en nul-løsning eller et lille UEFA-tab denne gang, velvidende hvor vild perioden 2021-2024 havde været.

FC København mod Manchester City - hvor skal den tilsvarende kamp ses efter sommerferien? Foto: Alamy

Hvilke beløb der skiller parterne er uvist, men sagen har ifølge Tipsbladets oplysninger været diskuteret på nylige møder helt i toppen af den europæiske fodboldpyramide.

Her signaleres der villighed til at gå egne vegne med streaming af kampene, muligvis sammen med en eksisterende streaming-kanal, hvis man ikke får det tilbud, man gerne vil have.

Selv om der er tale om mange milliarder kroner, har UEFA også overvejelser om, hvilket signal, det vil sende til andre mediepartnere, der allerede har betalt langt større beløb for Champions League, end der er på spil i Danmark og Sverige, og ikke mindst hvad det vil gøre ved de næste forhandlinger til perioden 2027 til 2030.

Uret tikker for begge parter, der skal finde en løsning snarest muligt.

UEFA skal have en teknisk løsning, så folk i Danmark og måske også Sverige kan se og ikke mindst betale for Champions League-fodbold, hvis man ikke går med Viaplays bud, og Viaplay skal finde ud af, hvordan en tilværelse uden Champions League-fodbold ser ud.

Der kan næppe gå mange uger, før parterne er tvunget til en løsning, der ud over at afgøre, hvor vi skal se den spritnye Champions League fra næste sæson, også kan have vidtrækkende konsekvenser både for UEFA og for Viaplay.

Man fristes til at sige, at det sikre valg ligger lige for i begge parters tilfælde, så man ikke skal tilbage til baglandet med en masse at forklare og løse, men i det tempo, medie- og fodboldverdenen ændrer sig, kan intet udelukkes.