Video : Tipsbladet
Superliga

Gyser: TV-aftale er livsvigtig for FCK og Brøndby

Superliga-klubberne i toppen følger spændt med i, hvad der sker med de rettigheder til Champions League, der stadig ikke er solgt. Og det er der flere gode grunde til end bare præmiepengene.

KØBENHAVN (Tipsbladet): Hvad sker der med rettighederne til Champions League i Danmark?

For mange af os, der primært ser Champions League på tv eller en bærbar skærm af en slags, er det spørgsmål efterhånden pænt interessant.

For Champions League-rettighederne plejer at være solgt i efteråret, før de løber ud, da senest op til tiden omkring nytår, og i Danmark har det lige siden fødslen af turneringen været til Viaplay.

Nu er vi langt inde i april og tager i aften hul på kvartfinalerne, der er lutter lækkerbiskener med Real Madrid-Manchester City som et godt bud på en moralsk og for tidlig finale.

Men hvem viser turneringen til september, når den bliver kraftigt udvidet med endnu flere kampe, og på papiret er endnu mere attraktiv for et medieselskab at vise?

Det aner vi ikke, og det er vigtigt, både for os som brugere og for Superliga-klubberne med FC København og FC Midtjylland i spids fulgt af Brøndby IF, FC Nordsjælland og AGF, der alle håber på at spille større roller i Europa fremover.

Nervekrig
Hvem der får rettighederne aner vi stadig ikke.

Viaplay er på banen, og det samme er sandsynligvis mindst et par streamingtjenester som DAZN (der bød på Superligaen sidste år) og Amazon.

Men signalerne sydfra, nede fra UEFA-land i Schweiz, er indtil videre, at der ikke har været nok penge i posen i Viaplays tilbud, mens man også ryster på hånden over at give Danmark og måske hele det købestærke, attraktive Skandinavien til en streamingtjeneste som DAZN, der ikke betaler ret meget 'up front' men til gengæld gør nærmest alt afhængigt af solgte abonnementer.

Hybridmodeller med rettighederne på flere udbydere eller en helt egen streamingtjeneste i UEFA-regi et år eller to som forsøg skal også være til overvejelse.

Læg dertil, at der heller ikke er solgt rettigheder til Europa League og Conference League, der lige nu ligger hos TV2, og vi har en situation, der er særdeles usikker og uvant for os alle, både som brugere, for klubberne, for UEFA og for medieselskaberne.

De mange penge
Fordelingsmodellerne af de mange milliarder til de nye turneringer fra september er ikke 100 procent på plads endnu, men som jeg hører det, vil der ligesom i dag være en stor portion præmiepenge og penge i puljen til omfordeling blandt ikke-deltagere i ligaerne, der afhænger af de nationale og regionale tv-aftaler.

Det er derfor, FC København og FC Midtjylland relativt har fået flere penge end dygtigere og mere succesrige klubber især i Øst- og Sydeuropa (minus Spanien og Italien) – tv-aftalerne i Danmark og Skandinavien har været tårnhøje, især den, der lige straks løber ud, og det er direkte forklaring på FCK's vilde årsregnskaber i 2022 og 2023.

Så hvis tv-aftalen for Champions League bliver halveret, eller hvis en streamingtjeneste overhovedet ikke kan løfte opgaven, vil medieindtægterne falde voldsomt for et dansk CL-hold, og tilsvarende i Europa League og Conference League, selvom Champions League og Europa League udvides med to til fire ekstra kampe fra september i det nye ligaspil.

Penge er rare, især mange, mange millioner af slagsen, som Europas topklubber og de Europa-ambitiøse i Superligaen har sat næsen op efter med lovning på 20-30 procent mere i præmiepenge fra næste sæson.

Mere end bare penge
Men det er ikke kun kontanterne fra UEFA, der er i fare.

Når Superligaens topklubber laver sponsoraftaler, er det også med lovning på, at man bliver vist en masse for danskerne, og der er det ikke vildt fedt stadig ikke at kunne sige, hvor dem, der ikke er stadion, kan se kampene om fem måneders tid.

Klubberne har brug for al den opmærksomhed, de kan skrabe til sig, og der er ikke meget ved, hvis indtægterne både bliver mindre, og flødeskummet på toppen i form af Europa-kampe bliver gemt væk, hvor kun få får set dem.

En ekstra, giftig faktor: Hvor ondt vil det gøre på Superliga-klubbernes store partner gennem et kvart århundrede, Viaplay, hvis man ikke længere skal vise Champions League eller må dele?

Det virker ikke til, indtægterne på Superligaens medieaftale nå nogen som helst måde kan komme i fare, men man vil vel stadig gerne have en god og vigtig partner til at trives.

Derfor er Champions League-aftalen og dem på Europa League og Conference League vildt vigtige for Superliga-klubberne, og på den måde er det, der skal ske i aften i Madrid og London i Champions League slet ikke fjernt fra vores liga i Danmark.