Video : Tipsbladet
Superliga

Superliga-chef udnytter rivalers salg i rekordjagt

De slås på banen og på transfermarkedet, men nogle gange kan Superliga-rivalernes store salg også være et gode, hvis man spørger Viborgs sportschef Mads Agesen.

VIBORG (Tipsbladet): I de seneste år har Viborg FF med held solgt en række spillere til udlandet og også fået på den gode side af 20 millioner kroner for kantspilleren Elias Achouri af FC København.

Den her sommer virker det ikke sandsynligt, man igen når højde fra salgene sidste år, hvor Anton Gaaei blev den dyreste Viborg-spiller nogensinde med et skifte til Ajax, der kostede hollænderen et beløb op mod 30 millioner kroner og mere i fremtiden, hvis diverse præstationsklausuler indfries.

Tipsbladet har sat VFF's sportschef Mads Agesen stævne til et interview i vores serie om Superligaens sportschefer og deres job.

Og uden den tidligere Superliga-profil siger det ligeud, får man fornemmelsen, at denne sommer og sæson handler mere om at bevæge sig op i tabellen og holde på mange af de bedste spillere på et hold, der i 2023/24-sæsonen var Superligaens yngste.

Men salg fylder, både i Viborg FF og hos adskillige af de mindre og især de større konkurrenter i rækken, og det er Mads Agesen helt bevidst om efter nogle år, hvor Viborg har bevæget sig fra 1. Division og beskedne budgetter til at være en klub, der bør undgå overlevelseskampen i bunden i de fleste sæsoner.

- Vi skulle starte et sted. Viborg solgte til Sydkorea, til Ukraine og har sendt en leder til Anderlecht og til Augsburg. Vi har solgt en spiller til Ajax. Og måske kan vi også regne Achouri-handlen til FC København med. Det hæver prisen og de antallet af markeder og klubber, vi kan sælge spillere til.

- Og så må man ikke glemme, at det også gør os mere attraktive for spillere. De ser, at vi er en klub, der sælger spillere, og som løfter deres spilleres karrierer, så de kan komme videre til flotte destinationer, siger Mads Agesen til Tipsbladet.

Hvorfor sælge på toppen?
Sidste år var det både Elias Achouri og Anton Gaaei, der blev solgt for beløb, Viborg aldrig før har solgt for.

Og det var måske ikke alles favorit-begivenhed i Viborg og omegn, for hvorfor skulle man nu sælge, når man endelig var nået op i toppen af Superligaen?


SPORTSCHEFERNE
NAVN: MADS AGESEN
TITEL: SPORTSCHEF
KLUB: VIBORG FF
ANSAT: MARTS 2023
ANSLÅET SPILLERBUDGET: 34 MIO. KR. (7.-10. i Superligaen)
I SUPERLIGAEN SIDEN: 2021
SANDSYNLIG SLUTPLACERING: Mellem 5 og 10


- Jeg tror, at mange interesserede parter slider med at forstå, hvorfor vi sælger profiler, når vi er blevet nummer fire. Og det er et rigtig godt og seriøst spørgsmål. Men der ligger så mange lag under det, man kan se ved første øjekast. Som den mulighed, spilleren bliver præsenteret for, som kan være en helt anden hylde end os, med al respekt for den klub, vi er.

Læs også Tipsbladets vurdering af Viborg FF og konkurrenternes spillerbudgetter i sæsonen 2024/25, hvis det åbne transfervinduet foreløber, som det ser ud her i første halvdel af sommeren.

Foto: Alamy

- Hvis alle lamper lyser grønt i forhold til selve transferen og spillerens behov, så skal vi forsøge ikke at slukke den drøm. Vi har en aktiv strategi om at sælge spillere til et højere niveau, og når der opstår et match imellem spillerens ønske, prisen på en transfer og timing, så skal vi stå på mål for vores strategi.

- Et salg som Elias Achouri til FC København, det synes jeg er fuldstændig fantastisk. Så kan man sige, at vi fik for lidt, eller vi fik for meget, da salget skete. Nu, hvor vi har set ham præstere, vil vi jo nok synes, at vi fik for lidt. Men dengang var det fantastisk i forhold til det beløb, vi købte ham for. For den del skal vi også huske, hvor meget vi kan lægge ned over og oven på en spillers pris, siger Mads Agesen.

Vil slå rekord
Mere vil have mere er noget nær en naturlov i fodbold, og som det er gået Viborg, ville andet også næsten være mærkeligt her tre år efter returen til Superligaen.

VFF har set FC København, FC Nordsjælland og FC Midtjylland sælge spillere for over 100 millioner kroner stykket de seneste år, og selv om det er lukket land for VFF at sælge for de beløb, vil man op i beløb, og om muligt hierarkiet.

Læs Tipsbladets estimater af Superligaens spillerbudgetter i denne sæson

- Vi vil jo helst have kurven til at gå stabilt opad. Men med al respekt synes jeg stadig, vi har flere spillere, der på et tidspunkt kan slå vores rekorder. Sidste sommer havde vi klubbens to største salg nogensinde, og vi er ikke spor bange for, at der kommer et lille knæk i salgskurven i år, hvis det betyder, vi får flere gode præstationer på banen.

- Vi har bevist, hvilke type spillere, vi kan udvikle, og hvad vi skal have for dem. Og så håber jeg da, at vi inden for det næste års tid kan slå salgsrekorden en gang til. Det er vores ambition, siger Mads Agesen med et hint om, at spillere som Anosike Ementa og Serginho nok vil være mere værd i 2025 end nu, hvis det går i Superligaen som Viborg håber.

Rivalernes salg hjælper
I fodboldverdenen og ikke mindst Superligaen plejer man ikke at være meget for at tale om andre hold, især ikke når der er journalister i nærheden til at videreformidle ordene.

Men det med rivalernes salg rammer noget vigtigt.

Foto: Alamy

For når udenlandske klubber snuser og bider talent i Danmark, er de ofte temmelig ligeglade med klubben, om man er blevet firer eller otter i Superligaen – det, der tæller, er de præstationer, en købende klub kan forestille sig, spilleren nu vil levere.

Og det bruger Superliga-klubberne også selv – eller, det gør Agesen og Viborg i hvert fald, når der skal prissættes VFF-spillere.

- Superligaen har udviklet sig eksplosivt. Man har bevist sig som et eksportland med substans i, hvor der har været mange gode cases. Og så har de største klubber udviklet et enormt fokus på deres akademier, hvor der bliver udviklet en masse dygtige talenter, der kommer frem i en tidlig alder og producerer gode tal, der beviser, de kan spille i større ligaer.

- Det giver os nogle benchmarks, nogle pejlemærker, hvor vi sælger for større og større beløb, får dygtigere spillere ind og udvikler dygtigere spillere, siger Mads Agesen.

- Der kommer en dominoeffekt. Vi solgte Anton for et uoplyst beløb, som så måske alligevel gik rundt i markedet. Jeg forestiller mig, at andre klubber bruger vores salg af Anton som løftestang, og sådan bruger vi hinandens transfers positivt, siger Viborg-sportschefen.

Følg med på Tipsbladet i de kommende dage, hvordan du kan lære flere sportsdirektører og sportchefen i Superligaen at kende.

Viborg FF satser denne sommer og de kommende vinduer på at tiltrække spillere fra et niveau, klubben ikke hidtil har været i stand til. Læs mere om det her.

Tipsbladet og Viborg FF har samme ejer – læs her, hvordan vi håndterer det.