FC København har lavet et hit ud over det sædvanlige.
Den 20. november lancerede FC København nemlig en ny tredjetrøje, der samme dag sprang alle rekorder i forhold til salg. På langceringsdagen havde trøjen solgt mere, end det samlede salg for nogen tredjetrøje i FCK henover en hel sæson.
I FC Københavns kommercielle afdeling jubler man over succesen, som kan nå helt nye højder i det nye år.
– Hvis vi sælger det, vi har bestilt hjem, så tror jeg, det bliver den bedst sælgende klubtrøje i Skandinavien. Det er mit bud, og den vil også have solgt mere end hjemmebanetrøjen. Med til historien hører selvfølgelig, at den hænger i butikker i store byer rundt omkring i Europa, siger kommerciel direktør i FC København, Mikkel Grove, til Tipsbladet.
Trøjen er blevet revet væk og er i de mest populære herrestørrelser udsolgt frem til februar. Ventelisten til at få fingre i en af trøjerne bliver kun længere og længere, forklarer direktøren, som har et bud på, hvorfor salget er så eksplosivt.
– Det varierer, hvor meget opmærksomhed en kampagne får, men den her har fået helt ekstrem positiv opmærksomhed. Folk synes, det er en flot måde at gøre det på, og at det er en velfortjent hyldest til de her mennesker, som har betydning for klubben.
Trøjen tager udgangspunkt i blandt andet de grønne og ikonsike københavnerbænke, hvilket farven vidner om. Derudover har man fået Thomas Delaney og Rudi Nielsen, enke til FC Københavns stifter Harald Nielsen, til at agere kampagnesøjler.
– Fodboldtrøjer er blevet et modefænomen. Du ser både amerikanske ikoner og europæiske kendisser gå i fodboldtrøjer, så når du rammer den rigtigt, er der et bredere publikum. Venezia er en af de klubber, som har været frontrunnere på det her. Vi har ikke direkte forsøgt at ramme modevejen med denne trøje, men mere den autentiske københavnerfortælling, siger Mikkel Grove.
Ny aftale med Adidas
FC København offentliggjorde tilbage i januar, at man havde landet en ny aftale med Adidas med fokus på unikt tøj og merchandise.
Tidligere har FC København haft en aftale med Adidas, hvor deres trøjer er blevet lavet ud fra en bestemt skabelon. Samme skabelon bruges til andres klubbers trøjer, hvor farver og mønstre er eneste forskel.
– Det, synes vi ikke, passer til vores DNA. Så vi har brugt noget tid på at forhandle med Adidas og er nu blevet rykket op på et niveau, hvor trøjerne bliver lavet specifikt til os. Vi briefer Adidas med vores ønsker, og så laver de et designoplæg. Derudover har vi en masse dygtige folk her, som er med til at lave en trøje som den her.
Med andre ord bliver FC Københavns trøjer lavet unikt til dem. Tredjetrøjen er første skud på stammen efter den nye aftale med Adidas.
– Trøjen har hængt i Paris, München, London og været til salg flere steder online, hvor den er fuldstændig udsolgt nu. Den har været i VOGUE (modemagasin, red.) og et britisk modemagasin, så på alle parametre har vi oplevet en interesse, som vi ikke har set før med en tredjetrøje.
Men hvorfor så ikke bare bestille flere trøjer hjem til at starte med, kan man spørge sig selv?
– Det er svært at spå om, hvor mange trøjer der skal bestilles. For vi kan også stå i den omvendte situation, hvor trøjen ikke sælger. Det er ikke godt for klimaet, og vi vil samtidig stå med et for stort varelager. Vi skal øve os i at ramme den rigtig, og det er svært at forudsige, hvor meget en fodboldtrøje sælger.
Mikkel Grove ønsker i øvrigt ikke at gå ned i tallene bag salget af trøjen.
Bo Henriksen har taget Tyskland med storm: ‘Alle må indse det nu’
Liverpool er videre i Liga Cuppen
Hattrick sikrer Arsenal semifinaleplads
FCM og Benfica vilde med ung angriber
Droppet af Randers: ‘Stort mysterie for mig’
FC København sælger midtbanespiller
Björn Wesström fyret
Milliongave til dansk klub
Hård intern kritik og ‘gad fucking ikke spille til venstre’
Patrick Dorgu har sagt ja til denne klub
Rasmus Højlund tager tykt pis på Manchester City-stjerne
‘Vi ved, hvor dygtig han er for fanden!’
Allerede før kampstart fik han Brøndby Stadion på nakken
Silkeborg-fan: Her er min drømmetransfer
Nathan Trott overrasket over Neestrup-beslutning
‘Det er et show at være cheftræner i Superligaen’
Frederik Birk afslører: Han blæste hovedet af dem
Wass: ’Det ved de ikke en skid om’
Bekræfter: Han skal retur til Brøndby IF
Køb ham i dag, FC København!
I svime over Parken: ‘Største i karrieren’
Eirik Horneland kan ende i Frankrig
Slagter United-stjerne: ‘En skændsel’
Ekspert om Birk-udtalelser: ‘Risikerer at miste jobbet’
Opfordrer storklub til at fyre træner og ansætte Frank
I stort forsvar af Zanka: ‘Helt uforståeligt’
Kontraktdrama i FC København
Hermansen-chok: Ingen grund til konklusioner
Fanklubben: Disse tre kan være færdige i Brøndby
Fyret i FC Midtjylland: ‘Chokeret og ked af det’
Transfer: Sælg ham for 10 millioner til sommer
Lind bomber i Italien: ‘Ustoppelig’
– Det er ingen undskyldning, fastslår Uwe Rösler
Brian Riemer erkender: ‘Vi kan være nødt til at kigge udenfor Europa’
– Vi har samme ambitioner som med Kasper Dolberg og Robert Skov
Var et teenagevidunder: FCK-komet står ved en skillevej
Kritiserer ny Brøndby-træner: ‘Malplaceret begejstring’
Hård kritik af dansk landsholdsspiller: Han er uinteresseret i sit arbejde!
Han skulle være solgt til Brøndby i sommer
Frendrup-hyldest: Den eneste kvalitetsspiller
Schmeichel bliver helten i pokalfinale
David Nielsen afviser: ‘Vil ikke have det job’
Dagens Spilforslag: Uafgjort i den danske pokal
Dolberg scorede, imens ‘Zanka’ så rødt
Hylder Thomas Frank: ‘Andre havde givet op på ham’
Overrasket af FC København
Kæmpe talent: Hele verden ville have AaB-spiller
Bruun Larsen med vigtig scoring mod Dortmund
Hvor skal AGF-juvel spille? Har enormt niveau
Han bliver første Man Utd-køb under Ruben Amorim