Pressenævnet har udtalt kritik af artiklen
Fabrizio Romano er kendt som transferjournalist nummer ét på verdensplan, og man kan ikke benægte, at italieneren næsten altid rammer rigtigt, når han afslører, at en spiller skifter fra den ene klub til den anden.
Det har givet Fabrizio Romano kultstatus blandt fodboldfans i hele verden, men det er også værd at kaste et kritisk blik på italieneren og ikke mindst det maskineri, han er blevet en del af med sin enorme følgerskare på sociale medier.
Onsdag bringer Fabrizio Romano eksempelvis historien, at Roony Bardghji i øjeblikket ikke får spilletid i FC København, fordi han ikke ønsker at indgå i en dialog om at forlænge sin kontrakt, der udløber i 2025 - over for Tipsbladet afviser FCK blankt, at den historie har noget på sig.
Netop historien om Roony Bardghji er et eksempel på noget af det, man skal være opmærksom på og have i baghovedet, når man falder over et opslag fra Fabrizio Romano, mener Tipsbladets kommentator Troels Bager Thøgersen.
Troels Bager Thøgersen har beskæftiget sig med transfermarkedet og dets skyggesider i mere end 15 år, og han råber vagt i gevær.
- Jeg ved godt, Fabrizio Romano er forgudet derude. Men jeg er bare nødt til at sige, at han ofte går agenters ærinde og får sine informationer derfra, og det her ser påfaldende meget ud til at være i baglandets interesse for at lægge pres på FCK, siger Troels Bager Thøgersen og tilføjer:
- Det bliver særdeles interessant at følge spillet om Bardghji frem til sommer. Firkantet sagt skal han enten forlænge kontrakten eller sælges, i hvert fald hvis man spørger FCK, fordi han falder meget i salgsværdi til næste januar og sommer med mindre end et år til kontraktudløb. Men jeg nægter at tro, Neestrup ikke stiller med sit bedste hold.
Klubber kan købe sig til omtale
Tipsbladet er desuden kommet i besiddelse af dokumentation, der viser, hvordan et selskab bag Fabrizio Romano har kontaktet klubber - også danske - med et tilbud om, at de kan købe sig til omtale.
Klubberne kan betale en skilling, og så sørger Fabrizio Romano for omtale af klub og spiller til sine mere end 20 millioner følgere på X og 27 millioner følgere på Instagram.
- Det fortæller os meget, at firmaet bag Romano tilsyneladende forsøger at indgå samarbejder med klubber. Så man skal altså tage det, han kommer med, med et gran salt, for det kan være med en kommerciel hensigt, at han siger det, fastslår Troels Bager Thøgersen og fortsætter:
- Det er jo ikke journalistik. Det er en forretning, hvor både klubber og agenter i sidste ende skal betale for omtalen, og det holder jo ikke, i hvert fald ikke i journalistik. Og det synes jeg, vi skal huske på i denne sag - at det, der skal ligne journalistik, i virkeligheden kan være drevet af rene, kommercielle interesser.
Tipsbladet er ikke bekendt med, at der i dette konkrete tilfælde skulle være betalt noget for omtale af Roony Bardghji.
Tipsbladet har været i kontakt med Fabrizio Romano, der ikke ønsker at stille op til interview.