Video : Tipsbladet
Superliga

Kæmpe Viaplay-satsning går i luften mandag 6.30

Viaplay Sport News, som er den seneste store satsning hos Viaplay, går i luften tidligt mandag morgen.

AMAGER (Tipsbladet): På mandag er det om at stå tidligt op, hvis man gerne vil opleve den nyeste satsning i den danske medieverden.

Den står Viaplay for, når TV-stationen lancerer nyhedskanalen Viaplay Sport News, der kommer til at sende direkte fra studiet på Jenagade på Amager i mere end 50 timer om ugen, har premiere på sin første udsendelse klokken 6.30. 

Nyhedskanalen er den første af sin slags i hele Norden, og den kan ses, hvis man har Viaplays sportspakke eller et YouSee-abonnement. 

Hos Viaplay har man øvet sig i mange måneder, og mandag går det hele løs. Benjamin Munk Lund, der er sportschef på Viaplay, kan næsten ikke vente. 

- Vi er endt op med en sportskanal via vores analyser og viden om danskernes store interesse for sport. Det er bare en rigtig stærk vare, og der er en interesse blandt danskerne om at følge med. Nu sætter vi en ny ting på hylden til vores kunder med en nyhedskanal, som skal gøre, at vi er relevante hver dag, siger Benjamin Munk Lund til Tipsbladet og tilføjer:

- Du kan læse sportsnyheder over alt, men er der en TV-station, som giver dig nyheder på den måde?

Ja, TV 2....

- Ja, men sender de mere end 50 timer om ugen? Nej.

Danmark er et relativt lille land. Er det stort nok til, at der kan blive sendt over 50 timers nyheder om ugen?

- Det vil tiden vise, men det tror jeg jo helt sikkert.

Hvor har I tænkt jer at lægge snittet i jeres nyhedsdækning?

- Vi giver et nyhedsoverblik cirka hver halve time, og derudover zoomer vi ind på historier. Vores tophistorier er de store danske historier om danske atleter, men også de store fodboldklubber eksempelvis. Det er hverken niche eller bredde. Det handler om top- og elitesport.

Hvordan vil I præsentere nyhederne? Skal I lave dem selv, eller skal I mene noget om dem, når andre har gravet dem frem for jer?

- Vi har ikke bygget en stor graverredaktion, så vi bliver i høj grad et sted, som samler det nyhedsbillede, der er, og så vil vi gerne lave nye vinkler på det, og det kan vi blandt andet gøre med vores mange dygtige eksperter.

Det lyder til, at der bliver et stort fokus på meningsstof. Hvor bevidst er det?

- Det er en bevidst del af strategien, at det skal fylde meget, men det skal ikke fylde det hele. Vi skal ikke lade være med at ringe til Kasper Hjulmand, når han stopper som landstræner. Vi skal også have fat i aktørerne.

Nyheder kan man jo ikke plotte ind i en programflade, de kan opstå meget pludseligt. Kan I gå i ”breaking” og måske sende LIVE fem minutter efter, at en stor nyhed kommer ud?

- Vi har ingen breaking-muskel klokken 23.30 om aftenen eksempelvis. Så må man vente til næste morgen. Vi har folk på arbejde fra 6.00 til 20, og der kan vi lave masser af breaking news. På enkelte tidspunkter mellem 6.30 og 20 sender vi nogle af vores stærke nyhedsmagasiner, og der vil det bero på en vurdering, om vi så skal afbryde programmet for at gå i breaking. Det skal i så fald være en ekstremt stor historie.

Hvad er succeskritieret for Viaplay Sport News?

- At kunderne oplever, det har værdi for dem, og så vil vi selvfølgelig også gerne have endnu flere. Så er der et succeskriterie forbundet med reklamesalget, seertal og så videre.

Hvor langt er perspektivet? Skal Viaplay Sport News også være her om fem år?

- Det håber jeg da. Jeg satser ikke på andet, slutter Benjamin Munk Lund.

Stine Jensen, Simon Egeskov og Mikkel Borg bliver faste værter på nyhedskanalen, hvor navne som Thomas Gravesen, Jeanette Ottesen, Jason Watt og Michael Rasmussen vil optræde som eksperter. 

Foto: Tipsbladet