Der har været gang i FC Københavns sociale medier i de seneste dage. Det er nemlig væltet ind med følgere, likes og kommentarer fra særligt indonesiske fodboldfans.
Københavnernes forsvarsprofil Kevin Diks har nemlig sikret sig muligheden for at repræsentere Indonesiens landshold, og det har på få dage resulteret i godt 35.000 nye følgere på Instagram og 80.000 på TikTok.
I Superliga-klubben vækker sådan noget selvsagt glæde, men international bevågenhed er slet ikke nyt for “løverne”.
Det fortæller kommerciel direktør i FC København, Mikkel Grove Lindsted.
– Hvis vi starter nogle skridt tilbage i forhold til de sidste par dage, har vi over en periode oplevet markant stigende interesse fra udlandet. Det går nogle år tilbage. Vi er i en situation nu, hvor følgerskaren på flere af vores sociale medier er 50 procent danske og 50 procent udenlandske følgere.
– Vi oplever også en stigende interesse fra udlandet omkring vores kampe i Parken, hvor vi nu har op mod 1.000 gæster fra udlandet til nogle kampe, siger han til Tipsbladet og tilføjer:
– Så vi har over en lang periode oplevet en stigende interesse. Derfor har vi også meldt ud, både i forbindelse med Adidas-aftalen, vi forlængede, at der er nogle elementer, som gør, at vi kan kigge udover Danmarks grænser. Og da vi offentliggjorde vores samarbejde med Unisport, at vores trøjer skal kunne komme til salg i andre lande end Danmark, og at vi skal være til stede i andre lande.
Med den enorme stigning af indonesiske følgere begynder klubben også at se mod nye tiltag.
– Det er klart, at når Kevin Diks bliver annonceret til potentielt at skulle spille for Indonesiens landshold, og vi oplever et spike – ligesom vi gjorde med Rodrigo Huescas fra Mexico og Marcos Lopez fra Peru – begynder vi at kigge på, om man kan gøre noget konkret på de her markeder.
– Men der er ikke nogle af os, der som sådan er specialister på det indonesiske trøjemarked. Så vi har spurgt hos Adidas og Unisport, hvordan de ser på det, og om man kan lave en målrettet test af et potentiale, siger Mikkel Grove Lindsted.
– På den korte bane skal man nok mere se det som en mulighed for, at FC København bliver synlige på nogle nye markeder, snarere end at det er en stor kommerciel mulighed. Så kan man sige, at hvis interessen fastholder sig, så kan det være, at man kan kigge mere konkrete kommercielle muligheder, eksempelvis partnerskaber med virksomheder, der fokuserer på de pågældende markeder.
Artiklen fortsætter efter billedet…
‘Vi har gode forudsætninger’
Umiddelbart er det klubber i Europas absolutte elite såsom FC Barcelona, Real Madrid, Liverpool og Manchester United, der formår at hente fans og følgere fra hele verden.
Så hvor langt kan man som dansk klub komme på det punkt?
– Det er meget svært at svare på, hvad loftet er. Det vil vi gerne forsøge at teste. Vi omgiver os med nogle partnere, som kan hjælpe os udover Danmarks grænser. Jeg kan også se, at hver måned bliver der købt et fint antal trøjer fra udlandet, som vi sender udenfor Danmarks grænser. Men det er svært at svare på, hvad loftet er.
– Nogle klubber er lykkedes, fordi de er sportsligt relevante, som vi også er, og nogle er lykkedes, fordi de måske har en fed by i ryggen. Det mener vi også, at vi har med København, som er attraktiv internationalt. Vi mener, vi har flere gode forudsætninger, som gør, at vi kommercielt kan lykkes endnu mere internationalt, siger Mikkel Grove Lindsted.
I den forbindelse peger han blandt andet på et tiltag, den hollandske storklub PSV Eindhoven har haft.
– De lavthængende frugter er selvfølgelig at få nogle trøjer på hylderne rundtomkring. Så kan man derfra udvikle. Da PSV Eindhoven havde en række relevante mexicanske spillere, og dermed over en længere periode oplevede stigende interesse fra fans i Mexico, begyndte de at lave partnerskaber med mexicanske virksomheder.
– Bliver det noget for os, hvis det her bliver mere etableret? Det ved vi ikke, men det kigger vi på, for det bør repræsentere nogle muligheder, slutter han.
FC København har i skrivende stund 430.000 følgere på Instagram og 400.000 på TikTok. På førstnævnte er de den klub med flest følgere, mens FC Midtjylland har over en million følgere på TikTok.

Så presset er din Superliga-klub

– Han har brug for at score

‘Det er forfærdeligt!’

Fyringstruet? ‘Tøffe’ ønsker ham ‘held og lykke’

Sønderjyske buldrer mod overlevelse i Superligaen

‘Det er hans skyld, hvis de rykker ned’

Arsenal udsætter guldfesten for Liverpool

FC København – AGF

Dommerekspert: Det ligner, FCK blev snydt

FC København-stjerne knust

Viborg FF – Lyngby Boldklub

Vejle Boldklub – Silkeborg IF

Brøndby IF – Randers FC

Laudrup spår stort drama: Alle bliver ramt

Revser Man Utd: ‘Uretfærdigt behandlet’

FC Barcelona melder ud om Robert Lewandowski

‘Det er målet i Parken’

Presser på for at lande en aftale med Ancelotti

FCK-stjerner forventes færdige for sæsonen
Kære FC København: Hvad venter I på?

Legendesøn scorer mål på samlebånd i Brøndby

Sønderjyske jagter perfekt uge i ligaens bundræs

Udlejet FCM-angriber storspiller

Pønser på at hente Marcus Rashford

Thomas Frank hylder ustoppelig duo

FC Midtjylland henter 18-årig midtbanespiller

Dansk succestræner på vej væk

Stortalent: ‘Har set op til Grønbæk’

Det bobler med mål i Champagne-land

Dansker i voldsomt skifte? ‘Alle ved, det sker’

AaB – Sønderjyske

Fremtidig FCK’er? Scorer hattrick som 15-årig

FCM-stjerne: – Jeg ved ikke, om jeg er enig

Osorio jagter drømmen mod Messi: – Giver aldrig op

Pessimisme i Barca – stjerne er ‘gået i stykker’

‘AGF vil altid være min klub i Danmark’

Vildt FC Barcelona-comeback

Manchester City slider sig til sejr

Bo Henriksen amok: ‘Fucking utrolige!’

‘En stor figur’ forlader Superliga-klub

Gigant-transfer? Han vil til Real Madrid

– ‘Had-kærligheds-forhold’ til David Nielsen

Carlo Ancelotti antyder farvel

Raser over Højbjerg-historie

Er han færdig? PC er utilfreds

Superliga-guld billigt til salg? Ikke sket i 12 år

Wolfsburg-danskere i svime over Bo Henriksen

Brøndby-ejer sælger aktiemajoritet af klub

– Jeg kan sagtens se ham spille i FCK

Emiliano Marcondes runder vild milepæl

Arsenal vil bruge CL-succes som trækplaster

Randers er historiske: Her er hemmeligheden

Rundens Hold i Superligaen – 26. runde

Birk: ‘Nu kunne jeg ikke holde ham ude længere’

Nedtoner øget belastning fra klub-VM