Fodboldklubber har som regel fire primære indtægtskilder, og de er alle ramt i øjeblikket. I sidste ende kan det koste en eller flere af dem livet, lyder den dystre forudsigelse fra førende fodboldøkonom i Politiken.
Jesper Jørgensen, der er fodboldøkonom hos revisionsvirksomheden Deloitte, påpeger blandt andet, at mange virksomheder selv er pressede. Derfor er deres lyst til eller mulighed for at tegne sponsorater forringet, og det kan koste dyrt.
Læs også:Corona-krise: Meget ubehagelig situation for Esbjerg fB
- Frygten for konkurser kan jeg ikke sige mig fri for. Det bliver en hård, hård kamp, og jo længere tid der går, des større er risikoen for, at nogen ryger i svinget, siger Jesper Jørgensen i Politiken.
Sponsorater er dog kun én af de fire nævnte indtægtskilder. De tre andre er billetsalg og salg i boder på kampdage, transfers og tv-penge. Og alle fire ben, som fodboldklubbers økonomi hviler på, er så at sige dårligt gående i øjeblikket.
Læs også:Støttes fra nær og fjern: SønderjyskE-indsamling runder en million
Så længe holdene ikke spiller kampe, sælger klubberne ingen billetter eller øl og pølser. De får heller ingen tv-penge. Og eftersom klubber verden over lider økonomisk, forudser både eksperter, sportsdirektører og agenter, at transferpriserne falder.
- Det værste, der kan ske, hvis det fortsætter over sommeren, er, at det får større konsekvenser for transfermarkedet. Det kan blive sværere at sælge spillere, eller måske får man ikke den pris, man havde troet. Nogle har måske også tænkt, at spillersalg kunne lukke hullet for manglende tilskuerindtægter, men så får de ikke den mulighed, sagde Jesper Jørgensen til tipsbladet.dk allerede i starten af marts.
Superligaen er foreløbig suspenderet på ubestemt tid.
Læs også:AGF-spillere træner på Fredensvang trods hjemsendelse
Læs også:Spillerforeningen om opstart: 10 til 14 dage er måske i den korte ende
Læs også:AaB tilbage på græs: Det er jo ris til egen røv, hvis man ikke har trænet