Hvad skulle Red Bulls motivation være for at udvide sit fodboldimperium med aktier i Brøndby IF?
– Sælge drikkevarer og tjene penge. Simpelt, siger Simon Chadwick.
Han er professor i sports enterprise ved University of Salford og en af Europas ledende eksperter i sammenblandingen af forretning, sport og politik. Ifølge ham bunder Red Bulls omfattende investeringer i fodbold og andre sportsgrene i sidste ende i synlighed. Og dermed salg.
– Det handler alt sammen om at løfte kendskabet til brandet og brandets synlighed. Men også om at styre folks engagement med brandet, så man får en bestemt oplevelse. Red Bull vil gerne forbindes med noget ungt, frisk, modigt, så derfor ejer de fodboldklubber og sponsorerer sportsbegivenheder, siger Chadwick.
– Det handler om at sørge for, at Red Bull står forrest i folks hoveder, og at folk har positive associationer med Red Bull. I sidste ende er de (klubberne, red.) salgsfremmende enheder for at sælge drikkevarer. Det er deres kerneforretning. Det er fodbold ikke.
Red Bull ejer i forvejen fodboldklubber i Østrig, Tyskland, USA og Brasilien, et Formelt 1-hold og et ishockeyhold. Derudover sponsorerer det en lang række sportsbegivenheder rundt om i verden.
Danmark er et godt sted
Tirsdag skrev mediet InsideBusiness, at stifter og ejer Dietrich Mateschitz havde været i Brøndby for at se nærmere på den lokale Superliga-klub, som han overvejer at købe sig ind i, når klubben afvikler en aktieemission i foråret.
Selv om Danmark i det milliardspil er et lille marked, kan det give mening for Red Bull at købe sig ind her, mener Simon Chadwick. Dels fordi man formentlig ville kunne nå resten af Skandinavien, dels fordi klubben med Red Bulls støtte ville kunne nå europæisk fodbold, dels fordi Danmark er et godt sted at udvikle imperiets talenter.
Læs også:Journalist: Red Bull mener det seriøst med Brøndby
– Der er noget over Danmark som talentudvikler. Det er et miljø, hvor topklubberne spiller i Champions League eller Europa League. Måske ikke altid knockoutfasen, men de bedste spillere i Danmark bliver eksponeret for europæisk fodbold, siger den engelske professor.
– For en organisation som Red Bull er det et godt sted. De kan tage til Senegal, Japan, Tjekkiet og spotte talenter, forfine dem i Danmark, og når de har nået deres optimale tidspunkt for at blive solgt, efter de har spillet Superliga og måske Europa League, sælger de dem videre.
Meget mere økonomisk stabilitet
Fælles for de hold, som Red Bull ejer, er, at de er opkaldt efter moderselskabet. InsideBusiness skrev, at Jan Bech Andersen ikke er interesseret i at afgive al magten i Brøndby, så giver det mening for Red Bull at lægge millioner i Brøndby uden at få fuld kontrol og eksempelvis ikke kunne ændre klubbens navn, stadion og logo efter forgodtbefindende?
Ja, mener Simon Chadwick. Selv hvis Dietrich Mateschitz ikke køber aktiemajoriteten, er det stadig en brandingmulighed for Red Bull. Men, påpeger professoren, Brøndby får i givet fald også noget ud af handlen.
– Man får ikke bare penge, men en forretningsmodel. Hvor klubben måske mister sin traditionelle identitet, får den stabilitet, som den ikke tidligere havde. Red Bulls klubber drives meget mere som forretninger, er meget mere effektive og har meget mere økonomisk stabilitet, siger Chadwick.
– Red Bull har kompentence til at drive en fodboldklub. Det er et globalt netværk af klubber, der bygger på at identificere og hente unge talenter – og udnytte det talent til at skabe profit.
Brøndby IF forventer endnu et underskud i 2019 på mellem 75 og 79 millioner kroner, og Jan Bech Andersen må stadig holde hånden under klubben med sine penge. Så økonomisk stabilitet er måske attraktivt, men spørgsmålet er, hvad det koster andre steder.
Succes giver accept
Flere grupper af Brøndby-fans gav i går deres mening til kende: Red Bull er ikke velkommen. Nogle hængte endda et banner op ved Brøndby Stadion med påskriften "Hellere konkurs end RB".
I Salzburg og Leipzig, som Red Bull har ejet siden henholdsvis 2005 og 2009, var modstanden også stor i begyndelsen – og er det også fortsat i nogle kredse. Men efterhånden som Red Bulls millioner, forretningssans og tjubangfodbold har sikret klubberne hidtil uanet succes, har mange lokale vænnet sig til energidrikgiganten.
– Jeg rejser tit til Leipzig, hvor der var en indledende modstand mod tabet af identitet. Selv nu er der et betragteligt antal fans, der modsætter sig Red Bulls engagement i klubben. Men over de seneste ti år, hvor jeg jævnligt har været i Leipzig, har jeg set mere accept på grund af den succes og de penge, de har bragt ind, siger Simon Chadwick.
– Det handler om identitet og den måde, folk ser deres forhold til deres klub. Vi ved, at det kan virke fremmedgørende for fans. De er ikke fans for at være en del af en multinational forretning. Men ofte i fodbold er det sådan, at succes nedbryder alle mulige barrierer, siger han.
– Jeg arbejder i Manchester. Se City-fansene: Mange accepterer ejerne fra Abu Dhabi, fordi klubben har haft stor succes.
Jan Bech Andersen afviste i går, at han havde været i kontakt med Red Bull. Brøndby IF oplyste senere i en meddelelse til børsen, at klubben har modtaget en række henvendelser fra udenlandske investorer, og hvis det udmønter sig i egentlige forhandlinger om at købe aktier, melder den det ud.

‘Det er fuldstændig vanvittigt!’

Kæmper med skader – men troen er urokkelig

Thomasberg drøftede flere spillere med Riemer

Kvistgaarden med særlig hyldest: ‘Er du sindssyg!’

Storklub jagter Brentfords målmand

Henter talent i FCK

Frederik Birk gav den gas efter slutfløjt

Snu italienere parkerer bussen i München

Glem strategien og gå all in på Christian Sørensen

Uwe Rösler roser Brøndby-spiller

Oppe at køre på tv

Frederik Birk voldsomt imponeret: ‘Dyb respekt!’

Sædet brænder

‘Alle vidste, han ville blive større end Danmark’

Brøndby slår AGF og er på medaljejagt

Kongekamp – hyldet af Brøndby Stadion!

Melvin Kakooza jubler: Jeg er utrolig stolt

AGF-profil vil passe perfekt i Vejle

Så du det? AGF-fans med stikpille til Brøndby

N’Doye: Tjente kassen – fortryder det inderligt!

Sådan gik det, da Brøndby vandt over AGF

Dansk tv-stjerne som klubejer? ‘Må tiden vise’

Opstillinger: Han erstatter Jacob Rasmussen

Thomas Frank: ‘Jeg husker tydeligt Frederik’

Thomas Frank åbner døren for dansk superstjerne

‘Det var unfair og faktuelt forkert’

Færdig som Premier League-træner

Dansk keeper raser: De kaster mønter på mig

225 millioner i årsløn – er det hans nye klub?

Bundgaard i svær situation: ‘En belønning’

AGF-profiler: Den Brøndby-kamp var vildest

– Jeg er så træt af VAR!

Thomas Frank: Den turnering er totalt latterlig

Bischoff i klemme? ‘Det kan man måske sige’

Frygtelig Kina-start af Ohi Omoijuanfo

Provstgaard hyldes efter debut: ‘Utrolig’

DBU henter ny topchef i Brøndby

Brøndby-stjerne skadet

Medier på stribe slagter Højlund: Han skal væk!

Legende opfordrer United: Hent denne angriber

Pep Guardiola raser: De burde skamme sig!

Bo Svensson emne i topklub?

Gustav Isaksen matchvinder i vital udesejr

Vild Brøndby-rivalisering: – Det elsker jeg

Impotente Foxes mod skadesramte Magpies

Husker du ham? Pourié hamrer mål ind på stribe

Superliga-transferbombe? Han kan styrke FCM

FCK slap for VAR-chok: ‘Hvorfor så lang tid?’

‘Det er eddermame hårdt for mig at bænke ham’

Vilde FCK: Ikke sket i ti år

Alfred Johansson involveret i håndklædedrama

Chiakha sender FCK på førstepladsen

Kæmpe optur for Provstgaard og Isaksen

Han var bomstærk – så du det, Jacob Neestrup?

Manchester-derby ender uden vinder