Det var ellers lige begyndt at lysne for de danske fodboldklubber, men så indførte regeringen nye restriktioner i midten af september. Det tog en vigtig indtægtskilde, tilskuere på stadion, fra klubberne, og Brøndby IF måtte eksempelvis fyre fem medarbejdere som konsekvens.
Hvis den nuværende situation med kun 500 tilladte person på stadion, inklusiv spillere, trænere og mediefolk, fortsætter i den overskuelige fremtid, bliver Brøndby ikke den eneste klub, der fyrer medarbejdere. Det forudser Jesper Jørgensen, der er fodboldøkonom ved Deloitte.
- Så længe det her er vilkårene, er det ikke sidste gang, vi ser nogen blive fyret. De kan ikke sende spillerne hjem, for de skal jo stille hold. Der er få knapper, man kan dreje på. Hvis man vil bevare professionel fodbold, er det nødvendigt, at regeringen spytter nogle penge i kassen. Det er begrænset, hvor længe det kan holde, som det er nu, siger Jørgensen.
- Det værste, der kan ske, er, at det bliver ved hele sæsonen. Der er ikke noget, der tyder på normale tilstande på den her side af juleaften. Så det rammer hårdt. Jeg kan da godt frygte, at restriktionerne vil være pålagt frem til foråret.
Læs også:Coronakrise: Brøndby IF fyrer fem medarbejdere
De danske klubbers økonomier står overordnet set på fire ben: indtægter fra kampdage, fra sponsorer, fra tv og fra transfers. Det første ben er så godt som amputeret i øjeblikket, mens også sponsorer kan være svære at støve op, når man ikke kan invitere dem i loungen, og der i øvrigt er fyldt med økonomisk usikkerhed i mange brancher.
- Det er hamrende umuligt at navigere i. Én ting er, at man mangler tilskuere, men det er en usikkerhed, at det må være ekstremt svært at tegne sponsorkontrakter og forny gamle, siger Jesper Jørgensen fra Deloitte.
- Hvis man tegner en sponsorkontrakt med før-kamp-arrangementer, kan man få at vide: ”Det kan jeg sgu ikke fortælle dig, om du kan få i den her sæson.” Mange kigger også på deres budgetter og spørger sig selv: Er corona overstået?
- Hvis virksomheder skal spare, er det tit på marketingsbudgettet, og det hører sponsorater under. Det stiller Superliga- og 1. divisionsklubber i en ekstremt presset situation.
Læs også:TV-stationer får milliard-rabat af UEFA
Det bliver endnu mere kritisk, hvis klubberne ikke får det fulde udbytte af de tv-aftaler, de har budgetteret med. Rettighedshaverne til Champions League og Europa League har allerede fået en milliardrabat for seneste sæsons decimerede kampprogram, og Jesper Jørgensen vurderer, at der er en risiko for, at noget lignende kan gentage sig, hvis hele indeværende sæson skal spilles uden tilskuere.
Spørgsmålet er så, om Superligaens rettighedshavere også kommer til at bede om rabat med det argument, at de ikke har fået det produkt - stemningsfyldte kampe - som de havde i udsigt.
- Indtil nu ser det ud til, at man er driblet uden om det. Men tv-selskaberne, måske især Discovery, som er under økonomisk pres, må også kigge på det og tænke: "Puha, skal vi ikke have nogle af vores penge tilbage?" Men indtil nu ikke nogen, der har talt højt om det, siger Jesper Jørgensen.
- Det giver anden oplevelse på stadion og i tv, mere snak, mere mediedækning. Men indtil nu har der ikke været nogen åbenlyse diskussioner om rabatter.
Foreløbig gælder de nuværende coronarestriktioner til den 18. oktober.
Læs også:Ekspert kritiserer FCK: De har haft en helt forkert trupsammensætning
Læs også:Overblik: Superligaens sommertransfers 2020
Læs også:Superligaens tag-selv-bord: Mange spændende spillere er gratis