Avis: De store klubber får en større andel af tv-millionerne
De største klubber med de fleste fans kan se frem til endnu flere tv-penge i de kommende når. Når den nye tv-aftale træder i kraft, stiger andelen af de penge, der fordeles ud fra tv-stationernes valg hver runde.
I dag går 24 procent til den såkaldte markedspulje, men ifølge Ekstra Bladet stiger det til 42 procent i den nye tv-aftale, som træder i kraft i 2021.
Markedspuljen baserer sig på tv-kanalernes prioritering af de enkelte kampe. Førstevalget, som typisk sendes på 3+ søndag klokken 18, og andetvalget, som typisk er klokken 16 på canal ) samme dag, udløser flest penge.
Fremover fordeles pengene ifølge Ekstra Bladet således: 42 procent i markedspuljen, 33 procent efter placering og 25 procent i solidaritetspenge, altså det samme beløb til alle klubber i Superligaen.
Tv-stationerne vælger typisk Brøndby IF og FC København som første- og andetvalg i de enkelte spillerunder. Derfor står klubber som dem til at få flere tv-penge, når den nye tv-aftale træder i kraft om to år.
Superligaen fortsætter live på tv-kanalerne hos NENT (3+ og TV3 Sport) og Discovery (Canal 9 og Eurosport 2), mens DR beholder rettighederne til højdepunkter.