Fra sommeren 2024 overtager TV 2 rettighederne til Superligaen fra Discovery Networks, og dermed skal TV-stationen sammen med Viaplay blænde op for Danmarks bedste fodboldrække.
Det betyder, at man skal have abonnementer til både TV 2 Play og Viaplay for at være sikker på at kunne se alle Superliga-kampe. Lige nu vil det svare til en månedlig udgift på 638 kroner - 189 kroner for TV 2 Play og 449 kroner for Viaplay.
Det kan imidlertid sagtens have ændret sig, når Superligaen ruller over skærmen om et lille års tid. Hverken TV 2 eller Viaplay vil afvise, at de dyrt indkøbte Superliga-rettigheder kan medføre prisstininger for forbrugerne.
- Det er svært at lægge sig fast på, om prisen vil stige, for vi er nødt til at tilpasse os markedet. Det er en intens konkurrence, og det presser prisen ned, og så er der stigende rettighedsomkostninger, som presser prisen op. Derudover findes der en prisfølsomhed hos kunderne, som holder priserne i et fornuftigt leje.
- Der skal vi hele tiden balancere. Jeg vil gerne hæve prisen med 20-30 procent, men hvis jeg mister 40 procent af kunderne, er det virkelig en dårlig forretning. Man skal bare huske, at hvis vi sætter prisen op, er det ikke for at styrke en forretning, men for at betale rettighederne.
- Jeg vil gerne slå fast, at der nu og her ikke er planer om, at prisen skal stige, men jeg vil heller ikke afvise, at det kan ske, siger Lars Bo Jeppesen, der er CEO hos Viaplay, til Tipsbladet.
En lignende melding kommer fra TV 2's sportsdirektør Frederik Lauesen.
Anne Engdal Stig Christensen, administerende direktør for TV 2, har for nyligt varslet fyringer på TV 2 grundet et udfordrende mediemarked. Samtidig har I lige investeret i en dyr rettighed. I kan vel nærmest ikke undgå at hæve prisen?
- Det er for tidligt at sige, men selvfølgelig indgår prisstigninger i overvejelserne, når man køber så stor en rettighed, som æder så stor en del af det budget, vi har til at lave sport for. Så det er noget, vi kigger på, men der er stadig et stykke tid til, og hvad vi end gør, skal vi gøre det i respekt for brugerne, fastslår Frederik Lauesen over for Tipsbladet.
Claus Thomsen, der er direktør for Divisionsforeningen, som står for at sælge Superliga-rettighederne, vil ikke blande sig i, hvordan TV 2 og Viaplay strikker forretningen sammen. Han nøjes med at glæde sig over, at Superligaen når ud til rigtig mange danskere.
- Det er et grundvilkår, at vi ikke blander os, men man skal huske, at hvis man tager et kig ud over Europa, er Superligaen én af de mest tilgængelige øverste ligaer overhovedet. I Tyskland er det ikke over 10 millioner tyskere, der har adgang til hele Bundesligaen, så vi leverer en helt anden mulighed for at se mesterskabet blive afgjort, lyder det fra Claus Thomsen.
TV 2 og Viaplay har sikret sig rettighederne for Superligaen fra 2024 frem til 2030.