Hvordan skal DBU forholde sig til, at et af verdens mest undertrykkende diktaturer Saudi-Arabien i 2034 bliver VM-vært?
Det spørgsmål har fyldt i den seneste uges tid, efter DBU-formand Jesper Møller og direktør Erik Brøgger Rasmussen havde møde med Saudi-Arabiens kommende VM-værter.
I Tipsbladet har blandt andre den saudiarabiske menneskerets-forkæmper Lina Alhathloul og Play the Games senioranalytiker Stanis Elsborg kritiseret DBU-chefernes udlægning af Saudi-Arabiens VM-bud som alt for regime-venligt og uden stillingtagen til, at Saudi-Arabien nærmest fik tildelt slutrunden uden modkandidat og reel risiko for ikke at vinde værtskabet.
Qatars 2022-slutrunde påvirker tydeligvis DBU, efter forbundet fik massiv kritik fra nærmest alle sider.
Alt efter standpunkt mente danskerne og stakeholders i fodboldverdenen, at DBU enten engagerede sig alt for lidt, alt for meget eller helt forkert i spørgsmål som brud på menneskerettighederne, rædselsfuld behandling af migrantarbejdere og Qatars brug af slutrunden til at promovere landets egne politiske mål.
Og det betyder også, at DBU går anderledes til opgaven denne gang og eksempelvis ikke, som Lina Alhathloul foreslog, vil engagere sig i menneskerets-spørgsmål uden for et snævert fodbold-fokus i Saudi-Arabien.
- Vi er ikke nødvendigvis bange for det. Jeg sidder ikke længere i udenrigsministeriet, hvor de skal føre politik på af den danske regering. Jeg sidder i et fodboldforbund, og vi prøver, også belært af Qatar, at blive skarpe på, hvad et fodboldforbund kan og ikke kan. Vi kan personligt have en masse holdninger til dødsstraf og en lang række rettighedsspørgsmål, men det vi fokuserer på, er det, drejer sig om fodbold, siger Erik Brøgger Rasmussen til Tipsbladet.
- Der er nogle rettighedsspørgsmål, der rækker langt ind i fodboldverdenen, og så er der andre rettighedsspørgsmål, der ikke har noget med fodbold at gøre. Og vi sætter grænsen ved de områder, der ikke har noget med fodbold at gøre. De spørgsmål forholder vi os simpelthen ikke til. Vi ligger nok ikke langt fra den danske regerings position i vores personlige holdninger, men det er ikke fodboldverdenens opgave at forholde sig til de spørgsmål. Jeg er med på, at nogen synes, det er noget, vi skal forholde os til, men vi har valgt at lægge os der, siger Erik Brøgger Rasmussen.
På rette vej
Noget af det, der vakte opsigt i sidste uge, var Erik Brøgger Rasmussens udsagn om, at Kafala-systemet, der giver arbejdsgiveren noget nær total magt over en ansat migrantarbejder, er afskaffet.
DBU-direktøren fulgte på pressemødet i sidste uge selv op med, at forholdene langt fra var perfekte endnu.
Men udtalelsen vakte opsigt, da arbejdsgivere i Saudi-Arabien ifølge Amnesty, Human Rights Watch og en række andre organisationer netop har voldsomme problemer med at behandle migrantarbejdere fra Afrika, Asien og andre lande i Mellemøsten ordentligt, og at Saudi-Arabien på mange måder har endnu større problemer på området end det lille naboland Qatar.
Erik Brøgger Rasmussen erklærer sig enig i, at forholdene på ingen måde er gode for arbejdere i en lang række sager hos de kommende VM-værter, men han fastholder, at Saudi-Arabien er på en bedre kurs, end Qatar var på det tilsvarende tidspunkt, ti år før de holdt VM.
- Det er positivt, at de på papiret har ændret Kafala-systemet. Det tror jeg ikke, nogen vil være uenige i, at de har. At det på papiret ser bedre ud nu end tidligere. Og så skal man levere på det, siger Erik Brøgger Rasmussen.
- I Qatar blev ændringerne i lovgivningen bag Kafala-systemet først gennemført lige op til VM. Her i Saudi-Arabien er det sket i hvert fald 10 år før VM. Det er alt andet lige et bedre udgangspunkt. Da jeg selv var i Qatar for et lille år siden, var vores konklusion, at det var et noget 'mixed picture'. Men lovgivningen ser rigtig ud, og så er systemet med efterlevelse i bedste fald kun lige begyndt. Der er stadig masser af ting i Qatar, hvor det ser ud til, at man i adfærd agerer, som før lovgivningen blev ændret, siger DBU-direktøren.
- FIFA har opstillet retningslinjer, så når der bliver bygget infrastruktur til VM-slutrunden, skal afskaffelsen af Kafala ikke kun stå på papiret, men det skal også ske ude i virkeligheden. Og det er også derfor, vi går op i at holde FIFA op på de her ting.
- Det er overhovedet ikke i alle sammenhænge i dagligdagen og i samtlige arbejdsliv, at de efterlever det, der står i deres lovgivning, det bliver vi overhovedet ikke uenige om. Og jeg ved ikke, om det er et håb, eller om det er begrundet, men jeg synes dog stadigvæk, at lovgivningen er ændret til noget, der er bedre.
Mudret forløb
Noget af det mest påfaldende i Saudi-Arabiens arbejde på at blive VM-vært var de uger i oktober 2023, hvor værtskabet til VM 2034 formelt kom i udbud.
Til alles overraskelse meddelte FIFA's øverste organ FIFA Council pludselig efter et møde 6. oktober 2023, at potentielle værtslande havde indtil 31. oktober, altså 25 dage, til at melde deres kandidatur.
Samtidig blev det også meldt ud, at man ville placere VM 2030, og det lignede i høj grad aftalt spil tilrettelagt, så Saudi-Arabien ikke ville få noget modstand.
I sidste uge afviste DBU-formand Jesper Møller på Tipsbladets spørgsmål om dette forløb, at det var noget, DBU ville eller kunne se på nu.
Play The Games senioranalytiker Stanis Elsborg har kaldt forløbet for et governance-kollaps i FIFA (læs mere om det her), som DBU bør kritisere, men Erik Brøgger Rasmussen mener ikke, man med sikkerhed kan tale om et forløb, hvor Saudi-Arabien fik aftalt sig til at få et VM uden modkandidat.
- De 25 dage var ikke til at indlevere et bud. Det er en væsentlig skelnen. Det var en tilkendegivelse om interesse. Min pointe er, at det var 25 dage til at aflevere en enkelt side, og så har de haft ni måneder derefter til at lave deres bud, siger Erik Brøgger Rasmussen.
- Der er nok ingen der præcis ved, hvordan det forløb har været. Jeg har heller ikke indsigt, og det er faktisk en udfordring. Der sidder ikke nogen nordiske medlemmer i FIFA Council, ellers kunne vi have haft bedre indsigt i processen.
Nytter ikke at stå alene
For DBU-direktøren er det afgørende, at DBU denne gang arbejder i FIFA-regi og med Saudi-Arabiens VM-komité, mens man ikke som fodboldforbund i Danmark vil åbne en debat med regeringen eller andre myndigheder i Saudi-Arabien.
Og han tror ikke på, den menneskerets-fokuserede og regerings-kritiske kurs, kritikere i Tipsbladet har efterlyst, kan fungere.
- Det ultimative er jo selvfølgelig at sige, at vi ikke vil spille fodbold i Saudi-Arabien, og at vi ikke kommer, hvis vi kvalificerer os. Det har jeg ikke hørt nogen sige overhovedet, og det kommer heller ikke til at ske fra Danmark.
- Vi har meldt os ind i FIFA, og hvis man ikke vil spille fodbold i de lande, der bliver valgt til VM-vært, så tror jeg ikke, man skal være medlem af FIFA. Og det er i så fald en meget voldsom beslutning, som overhovedet ikke er på bordet i hverken DBU eller andre fodboldforbund, så vidt jeg har hørt. Vi har en 10-årig periode frem mod VM, hvor vi selvfølgelig håber, at vi kvalificerer os, siger Erik Brøgger Rasmussen.
- Vi kan sige, at der skal indføres pluralisme, at dødsstraffen skal afskaffes, at der skal være ligestilling, at der skal være fri rettigheder for alle homoseksuelle, at man tillader kønsskifte-operationer, fordi vi synes, de skal spejle vores samfund i Danmark.
- Men det kommer der med sikkerhed intet ud af. Vi er enige om, at det er et valg. Og det er et stykke ad vejen et trosspørgsmål. Hvad har den største effekt? Det er derfor, vi har lagt os, som vi har. Vi på tror på, at FIFA tager deres forpligtelser alvorligt. Så vil fastholde en dialog og ikke sætte os på hegnet overhovedet. For der har vi ingen dialog og ingen mulighed for at påvirke noget, fordi ingen vil lytte til os, siger DBU-direktøren.
Det er også derfor, ifølge Brøgger Rasmussen, at DBU allerede nu har sagt, man ikke vil boykotte et VM i Saudi-Arabien i 2034, selv den tilsvarende melding i årene op til VM i Qatar ifølge kritikere var med til at stille DBU svagere, når Qatar og FIFA skulle holdes op på deres løfter.
- Det er jo fordi, det er ærligt. Man skal jo kun true med noget, man faktisk har tænkt sig at gøre. Det er også klassisk forhandlingstaktik, at hvis man truer med noget, og man så ikke får sin vilje, så skal man jo være parat til at drage konsekvenser. Og det er vi ikke.
- Vi mister vores troværdighed fuldstændigt, hvis vi de næste 9½ år bliver ved med at true med, at vi ikke dukker op til VM, og at vi så kommer alligevel, hvis vi kvalificerer os. Det kan godt være, det virker én gang, men så er det i hvert fald kun den ene gang. Det er klassisk i en forhandling, at hvis man bluffer og ikke er parat til at køre en position igennem, mister man troværdighed i den næste forhandling, siger Erik Brøgger Rasmussen.
Vil DBU stemme for Saudi-Arabien som VM-vært, og hvad gør man, hvis FIFA-præsident Gianni Infantino på den digitale generalforsamling 11. december siger, Saudi-Arabien vælges med klapsalver, uden afstemning, hvilket bestemt ikke er utænkeligt med landet som eneste bud på en vært?
Det er noget af det, DBU nu skal finde ud af frem mod en afstemning, hvor Saudi-Arabien med 100 procent sikkerhed har et meget stort flertal bag sig som vært i 2034.
- Der er to og en halv måned til, og vi studerer tingene yderligere, især når vi får rapporten fra FIFA på et tidspunkt. Vi taler selvfølgelig også med vores nordiske kolleger om, hvordan vi lægger os. Og så planlægger vi nok nogle forskellige scenarier. Om hvad vi gør, hvis netop den ene eller anden ting sker. Det er stadig et arbejde, vi er i gang med, og som vi også skal vende med bestyrelsen. Så det har vi ikke lagt os fast på endnu, siger Erik Brøgger Rasmussen.
Læs om kritikken af DBU's position her og fra den saudiarabiske menneskerets-forkæmper Lina Alhathloul her.