Der er prisstigninger på vej hos Viaplay.
Viaplay er i en svær tid med et skidt halvårsregnskab, som blev præsenteret tidligere torsdag. Aktien er faldet, og der er også varslet en stor fyringsrunde, hvor omkring en fjerdedel af det svenske selskabs 1.500 ansatte står til at miste deres job.
Og fremadrettet er det planen, at der kommer prisstigninger på nogle af produkterne. Det fremgår, at de største prisstigninger vil omfatte pakker med sportsindhold og pakkeløsninger med lave priser.
Det skyldes, at man dels har haft fodboldrettigheder, der har været dyrere end forventet, dels at salg af streamingabonnement via pakkeløsninger har givet for få kroner i kassen.
Pakkeløsninger - såkaldte b2b - er eksempelvis, når man via sit telefonabonnement kan få et Viaplay-abonnement med i aftalen.
- Det er ganske klart, at vækst i volumen er blevet prioriteret over vækst i omsætning per abonnent – særligt med b2b-partnere. Det er ikke godt for produktet, fordi det skaber kunstigt lave prispunkter for kvalitetsindhold, lyder det fra Jørgen Madsen Lindemann ifølge Mediawatch.
Ifølge mediet er det cirka to tredjedele af Viaplays kunder, der har adgang til streamingtjenesten via en såkaldt b2b-partner. Altså har kun en tredjedel skrevet sig op direkte hos Viaplay.
Viaplay har rettigheder til de to bedste fodboldrækker i Danmark, ligesom man eksempelvis viser Premier League og Champions League. Derudover har man også rettighederne til en lang række andre sportsgrene.
Aktuelt koster Viaplay-total med adgang til sport 449 kroner om måneden.
Viaplays underskud for første halvår af 2023 var på 3,8 milliarder danske kroner.