Video : Tipsbladet
Europa League

Kan ikke dele seertal: Disney vil adskille sig

Disney fortæller om startskuddet i Europa og Conference League, hvor man gerne vil adskille sig fra andre tjenester.

Europa og Conference League har haft sit store startskud på Disney+.

I de seneste uger har danskerne kunne følge de to europæiske turneringer et sted, som man normalt ikke forbinder med fodbold.

Men i starten af året traf Disney en stor beslutning, da man valgte at købe rettighederne til de to turneringer i Danmark.

Fodbold er ikke noget, der er sendt før hos Disney+, og derfor lægger der også utroligt mange timers planlægning bag premieren.

- Mange timer. Mange prøver. Mange møder. Jeg siger normalt, at det at lave live-sport svarer til at skulle foretage en månelandning. Man skal have respekt for det. Heldigvis er Disney et stort hus med mange dygtige mennesker. Du kan altid få hjælp fra dine kolleger. Det er jo ikke kun sporten på Disney, der har løftet denne opgave. Mange mennesker har været involveret i forberedelserne og eksekveringen det seneste halve år, siger Disney danske sportschef Anders Bay til Tipsbladet, og det suppleres af Disney-direktøren i Danmark, Hans van Rijn:

- ...og det startede endda længe før du blev en del af teamet, Anders. Vi er enormt glade for at have Anders ombord med hans store erfaring og den energi han bringer med, og nu også det hold han har sat for at føre vores vision ud i livet. Vi har brugt år på at forberede os på det her, siger han.

Vil gerne adskille sig
I Danmark er folk vant til at se fodbold hos enten Viaplay, TV 2, DR eller Dicovery, og de tjenester vil Disney+ gerne forsøge at adskille sig fra.

- Det vil man altid gerne – adskille sig. Det handler om at skabe sin egen stil og sætte dagsordenen. Det betyder ikke, at det, vores konkurrenter gør, er forkert. Vi skal have denne her ærgerrighed, der gør, at vi hver eneste dag stræber efter at være den bedste udgave af os selv. Lige her i starten handler det for Disney om at levere en fodbolddækning med en høj grad af faglighed. Seerne skal være trygge ved Europa League og Conference League på Disney+. Når det fundament er på plads, begynder vi at blive mere vovede og lege mere med udtrykket, siger Anders Bay.

Direktør Hans van Rijn fortæller ydermere, at man har vægtet højt, at seerne føler sig inkluderet.

- Før vi købte disse rettigheder, havde vi mange diskussioner om, hvad Disney+ er og skal være fremover, hvilken type indhold vi ønsker at tilbyde vores publikum. Vi ville være sikre på, at det var det rigtige skridt for platformen og for de nuværende abonnenter. Nogle gange kan sport, og måske især fodbold, føles som en lukket klub; eksperter, der taler med eksperter om detaljer, som en normal seer ikke interesserer sig så meget for.

- Vi ønsker istedet, at det skal være en åben invitation, at seerne har lyst til at bruge deres tid sammen med værterne, eksperterne og kommentatorerne. Det hold, Anders har sat, er et hold, der elsker fodbold, men som er inkluderende. Vi ved også, at en af de største forhindringer for, at folk kan nyde sport, er prisen. Derfor var det vigtigt for os at tilbyde fodbolden som en del af Disney+ abonnementet, inklusive alt hvad tjenesten ellers har at byde på, for 49 kr. Der er ingen ekstra omkostninger, siger Hans van Rijn.

Vil ikke dele seertallene
Det helt store spørgsmål er så, hvor mange mennesker der har fundet vej til Disney+’s dækning af de to europæiske turneringer, men det tal er man ikke helt klar til at dele.

- Jeg har desværre ikke anledning til at dele tallene, men jeg kan sige, at vi er meget tilfredse. Alt i alt synes jeg, at vi er kommet godt fra start, og jeg er enormt spændt på resten af sæsonen, siger direktør Hans van Rijn til Tipsbladet.

Hos Disney+ har man også haft lidt tekniske problemer her i starten, som man selvfølgelig arbejder på at få bugt med.

- Det er vi selvfølgelig ærgerlige over. Det er komplekst at lave TV, og man bliver altid ramt på professionalismen, når den slags sker. Det må ikke overskygge glæden ved, at lykkedes med at producere mange timers live-TV på vores platform med studier, kommenteringer, indslag – og ikke mindst et helt nyt hold både foran og bag kameraet. Men man er ikke bedre end sin sidste kamp, siger Anders Bay.

Disney+ har købt rettighederne i tre år.