Premier League

Premier Leagues tv-aftale i fare

Om et år skal Premier League have en ny tv-aftale på plads, og selvom ligaens direktør Richard Scudamore tror på endnu flere penge, frygter en ekspert, at den økonomiske krise også vil ramme tv-kontrakterne.

Premier League-klubberne får i øjeblikket omkring otte milliarder kroner om året for tv-rettigheder, og klubberne håber meget på, at næste tv-aftale fra 2010 til 2013 vil resultere i endnu en af de drastiske forbedringer, der har kendetegnet tv-aftalerne siden Premier Leagues start i 1992.

Mandag i denne uge sendte Premier League en invitation ud til alle interesserede medie-selskaber, der har lyst til at byde på tv-rettighederne fra 2010 til 2013, og en anonym kilde i et medie-selskab siger til den engelske avis The Independent, at der blandt medie-selskaberne ikke er forventning om mindre kontrakter.

Frygt skaber balance

- De kanaler, der allerede viser fodbold, har ikke lyst til at miste rettighederne. Dem, der ikke har det, vil mere end nogensinde før gerne have det. Fodbold er fortsat helt centralt for forretningsmodellen. Der er et element af frygt blandt tv-stationerne, og det vil opretholde sunde rettigheds-indtægter for Premier League, siger kilden.

Ekspert i fodboldøkonomi ved Coventry University Simon Chadwick er dog ikke så sikker på, at tv-rettighederne vil fortsætte med samme eksponentielle prisudvikling, der har kendetegnet de sidste 16 år. Han stiller især spørgsmålstegn ved tv-selskabernes evne til at sælge nok reklamer under en økonomisk recession, der lige nu truer med at ramme England og store dele af den vestlige verden i 2009.

Sky for fodboldens skyld

- Hvis det går galt, kan det få store konsekvenser for klubberne. Med mindre Sky går fallit, hvilket jeg ikke tror, er klubbernes tv-indtægter sikrede det næste 1½ år, men det er umådelig interessant, hvad beløbene på de næste tv-kontrakter bliver. Hvis tv-selskaberne ser et fald i abbonnenter og reklame-penge, vil buddet blive tilsvarende lavere. I forhold til for 10 år siden er der i dag andre grunde til at købe Sky end fodbold-kampene, men der er stadig mange, der kun har Sky for fodboldens skyld. Det bliver et problem for tv, hvis abbonnenterne og dermed reklamepengene forsvinder, siger Simon Chadwick til tipsbladet.dk.

Hvis tilbuddene fra medie-selskaberne ikke er høje nok, pusler Premier League med planer om at starte ligaens egen tv-kanal, hvilket The Independents kilder vurderer som en potentielt meget givtig forretning for de engelske klubber.