Premier League

Ekspert: 39. kamp bliver genoplivet

Den økonomiske krise fremskynder planerne om en ekstre spillerunde i Premier League, fortæller en ekspert til tipsbladet.dk.

Der gik et ramaskrig gennem fodboldverdenen, da Premier Leagues direktør Richard Scudamore i februar præsenterede en plan, der ville indføre en ekstra spillerunde i Premier League, der fra 2010/2011-sæsonen skulle afvikles i storbyer i Asien, Mellemøsten og Nordamerika.

Fremlæggelsen af forslaget var kluntet og skete tydeligvis uden foregående aftale med de store engelske klubber, og Scudamore måtte efter få dage trække ideen tilbage.

Lysten blandt Premier League-klubberne til at udnytte de store udenlandske markeder bedre er dog stadig til stede, og ekspert i fodboldøkonomi ved Coventry University Simon Chadwick regner med, at den internationale økonomiske krise vil ramme Premier League-klubberne hårdt i 2009 og gøre udsigten til at spille kampe uden for England endnu mere tillokkende.

Venskabskampe giver kassen

- Du kan se på Fergusons udtalelse, at han ved, at tanken ikke er gået væk. Når vi ser den første store klub komme i alvorlige økonomiske problemer, vil vi se Scudamore fremsætte en version af forslaget om en 39. kamp igen. Nedturen vil genoplive ideen. Manchester United tjente i januar i år op mod tre millioner pund (27-28 millioner kroner i den daværende kurs, red.) på en venskabskamp i Saudi Arabien, og den slags penge vil klubberne være vilde efter under en økonomisk nedtur, siger Simon Chadwick til tipsbladet.dk.

Chadwick ved ikke, hvordan Premier League-klubberne ender med at relancere ideen om kampe i udlandet, men ud fra den nuværende udvikling giver Chadwick et bud om, at de store europæiske klubber med de engelske klubber i spidsen får farmer-hold i forskellige verdensdele.

Fald i indtægter næste år

- Prøv at se FC Barcelona. Den klub er om nogen repræsentant for traditionerne i europæisk fodbold. De er ved at købe et franchise-hold i MLS. Jeg kan sagtens forestille mig, at vi om 10-20 kan se franchises for Manchester United, Liverpool, AC Milan og andre store klubber i Japan, Kina og andre lande uden for Europa, siger Simon Chadwick.

Ifølge Simon Chadwick er der overhængende risiko for, at adskillige Premier League-klubber i 2009 vil opleve et fald i entre- og sponsor-indtægter, ligesom Chadwick er i tvivl om, hvorvidt Premier Leagues næste tv-aftale bliver lige så stor som den nuværende, der over tre år er 2,7 milliarder pund værd.

Du kan læse mere om den økonomiske situation i Premier League og danskerklubben Liverpool i dagens udgave af Tipsbladet Indsigt.