Hvad i alverden sker der med Champions League på dansk tv og streaming i næste sæson?
Mens alt fra Andorra, Liechtenstein og Namibia til Storbritannien, Tyskland og USA for længst er på plads, mangler Danmark og Sverige fortsat som stort set de eneste semi-store markeder i verden, selvom UEFA havde regnet med at have en aftale i hus allerede i slutningen af 2023.
Tipsbladet beskrev tirsdag, hvor UEFA kort fortalt står med et milliard-tilbud fra Viaplay i den ene hånd, mens man i den anden har et løst defineret projekt om selv at vise kampene, eventuelt i samarbejde med en streamingtjeneste.
Stridens kerne er i det store hele penge samt de muligheder og farer, der ville være i de forskellige valg.
UEFA nød for tre år siden gavn af det, der beskrives som den 'perfekte storm' i Skandinavien, hvor der var uhørt hård konkurrence om rettighederne i både Danmark, Sverige og Norge, noget der fik banket priserne ekstremt højt i vejret.
Derfor har det ligget i kortene, at der ville komme alt mellem status quo, takket være de mange ekstra kampe, og en lille nedgang i prisen.
Men ligesom det gik trægt med Superliga-rettighederne sidste år, har der slet ikke været den budkrig, UEFA nok havde håbet på.
Så nu er der ifølge Tipsbladets oplysninger et niveau af accept i toppen af europæisk fodbold af, at UEFA om nødvendigt går selv og vælger den opsigtsvækkende løsning med selv at vise kampene i et form for abonnement eller pay-per-view, selv om man egentlig havde sat en intern deadline for den løsning tidligt på foråret.
Risikabelt
Et af argumenterne, der er dukket op i UEFA-regi flere gange, er en frygt for, at andre medieselskaber vil se en lav pris i velhavende lande som Danmark og Sverige som frit lejde til i næste forhandling at banke tilbuddene helt i bund.
Men forelagt parternes positioner stiller en ekspert i fodboldøkonomi sig skeptisk overfor, at et dyk i prisen i Danmark nødvendigvis vil betyde en global nedgang for UEFA i næste medieforhandling.
– Det kommer til at afhænge af, hvor vigtige Danmark og Sverige er for UEFA. UEFA må jo tænke meget over, om man laver et selvmål her, og hvad den rigtige og forkerte beslutning vil være. Der er ingen garanti for, at UEFA selv vil være gode til at udbyde Champions League til kunderne, siger Jesper Jørgensen, der er partner og økonom ved Deloitte, til Tipsbladet.
– Totalt set er der jo kommet mange flere penge i kassen for Champions League og Europa-turneringerne. Og i det regnestykke skal vi så huske på, at der også er kommet langt flere kampe. Det er ikke så meget prisen per kamp, der er steget, som en stigning i den samlede pris på grund af de langt flere kampe.
– Det er også et spørgsmål, om der overhovedet er nogen afsmittende effekt økonomisk, hvis UEFA skulle ende med at sige ja til en lidt lavere pris i Danmark og Sverige.
– Måske tror man på, at de store, lukrative markeder som Storbritannien, Tyskland og USA altid vil opleve så hård kamp om rettighederne, at man godt kan give lidt rabat i Skandinavien efter at have fået en meget høj pris i forrige forhandling. Og at det ikke vil betyde noget i fremtiden, fordi det nordiske marked vil blive endnu mere interessant for streamingtjenesterne i fremtiden og derved skabe mere konkurrence til Viaplay. På den led er Danmark stadig et ret umodent marked, hvor tallene viser, at mange holder sig til de traditionelle kanaler, siger Jesper Jørgensen.
Hård kamp
UEFA har allerede i flere år haft samarbejder med streamingtjenester som DAZN på det tyske marked, og i den kommende periode for medierettigheder i Champions League, der løber fra sommeren 2024 og tre år frem, har man samarbejder med eksempelvis DAZN og Amazon i en række lande, inklusiv i Tyskland, USA og Canada.
Så selve manøvren med at tage nye samarbejdspartnere og streamingtjenester har UEFA allerede foretaget, og på den måde kan et selskab som Viaplay ikke nødvendigvis forvente bedre behandling, fordi man har samarbejdet i flere årtier, vurderer Jesper Jørgensen.
– UEFA ser først og fremmest på, hvem der betaler mest. De har ikke på den måde nogen sympati omkring, hvem der får rettighederne, hvad end de hedder TV2, Viaplay eller noget tredje. Hvis det er en af streamingtjenesterne, der rammer det, UEFA gerne gerne vil høre, så vælger UEFA dem. Se Disney, der fik købt rettighederne til Europa League og Conference League, det valg var UEFA iskolde omkring, siger Jesper Jørgensen.
– Det bliver så spændende at se, om folk flytter med over til den streamingtjeneste, der så køber rettighederne. Hele markedet er under opbrud. Det kan få prisen til samlet set at stige, men streamingtjenesterne kæmper også stadig for at få kunderne ind i butikken, og det kunne betyde, at prisen faktisk ville falde. Så på den måde er det ikke sikkert, priserne vil stige, lyder vurderingen.
Rettighederne til at vise Champions League har kostet et milliardbeløb i Danmark og Sverige set over kontraktperioden. Svenske medier har fortalt om en pris i lejet 650-700 millioner kroner årligt alene for rettighederne i Sverige, da svensk TV 4 købte rettighederne til perioden 2021-2024.
Champions League lægges markant om fra den kommende sæson, hvor der indføres et ligaspil, og det samlede antal kampe fra første runde i ligaspillet til og med finalen går fra 125 til 189.
Vejles overlevelse som topklub er på spil
Mørke skyer over Priske efter ‘katastrofal uge’
Orris Sociedad snubler igen mod Osasuna
TransferLIVE: FC Midtjylland henter ny spiller
FCK-keeper røg ud i kulden: ‘Fuldstændig vanvid’
Thelander afslører: Interesse fra udlandet
Afsløring: FCN forlænger med kæmpetalentet Eklund
“Vanvittigt” – nu skal dansker spille Superliga
Overblik: Her er Superligaens vintertransfers 2025
Stor FCM-handel i vasken: ‘Det var bare for sent’
Sune Smith-Nielsen drømmer om at se ham i FCK igen
Første dag i FCK: ‘Jeg er her for at vinde guld’
Kritiserer Superliga-klub – ‘genkender vi ikke’
Sådan gør din klub i vinterpausen
Radikal ændring for Brøndbys nye midtbanestjerne
Edgar Babayan stopper karrieren
De er vinterens syv dyreste salg i Superligaen
Flere siddepladser på vej i Parken
Ekspert om Bischoff-skifte: Tillykke til Brøndby
De er vinterens fem dyreste Superliga-køb
Kæmpe Brøndby-salg: ‘Han skal nok klare det’
FCK og FCM havde fået over 100 mio. for Bischoff
Afsløring: Bombe – Brøndby sælger Clement Bischoff
– Jeg var åben for at tage til Midtjylland
Skrækskade til AGF-spiller!
‘Der gik jeg sgu lidt rundt om mig selv’
Afsløring: Christian Sørensen afviser topklub
Forhadt tysker var et problem for Tahirovic
FC København skifter Parkens røde sæder ud med blå
‘Et fingerplaster på et åbent benbrud’
Afsløring: Stort AB-talent besøger Burnley
DBU giver kvinderne samme bonus som mændene
Scoop? Han ligner en klassesigning, Brøndby!
Schmeichel om Højlund: ‘Han gør det fantastisk’
Derfor blev FCK’er vraget til fordel for 41-årig
Bekræfter: Der var bud på Brøndby-stjerne
Milan og Roma jagter mål og semifinale
Man Utd planlægger store ændringer til sommer
Superligaens mindste trup: ‘Jeg er ikke bekymret’
Endnu flere millioner kan vente Superliga-klub
Spår exit for dansk stjerne: ‘Flad fornemmelse’
Dansk angriber skifter i millionhandel
FC Barcelona scorer 100 millioner
Ny FCM-stjerne? Her overgår han kæmpesalg
Brøndby besejret af svenskere
Se billedet: Nu er han på vej til Danmark
Derfor hentede Brøndby ikke en venstre back
Superliga-klub afviser 112 millioner
AGF afviste spansk og hollandsk klub
Transfer? Disse spillere kan forlade Superligaen
Brian Riemer reagerer på danske transfers
Farvel til ny FCK-keeper: ‘Virker meget mærkeligt’
‘Alt blev sort. Jeg var i chok’
Kenneth Perez om Brøndby-køb: ‘Han så dårlig ud’
Theo Sander glippede skifte: ‘Jeg var frustreret’