Video : Tipsbladet
Bundesliga

I voldsom modvind: Nu tager Klopp til genmæle

Det blev modtaget decideret negativt flere steder, særligt i hans tidligere klubber Dortmund og Mainz, da Jürgen Klopp for nyligt meddelte, at hans næste job bliver hos Red Bull. Nu har den tidligere Liverpool-boss reageret på den harske kritik.

Det blev absolut ikke mødt med klapsalver alle steder i fodboldverdenen, da Jürgen Klopp for nogle uger siden fik nyt job efter sin afsked med Liverpool. 

Jürgen Klopp skal være fodboldchef hos Red Bull, hvilket blandt andet er blevet beskrevet som 'et åbenlyst forræderi mod alt, hvad Klopp har stået for i sin karriere', mens stjernetræneren også er blevet anklaget for at 'ødelægge sit eftermæle'

Jürgen Klopp giver nu selv udtryk for, at han ikke helt forstår den hårde kritik af hans jobvalg. 

- Du kan ikke tage beslutninger ud fra, hvordan reaktionerne vil være. Jeg ønskede ikke at træde nogen over tæerne. Jeg elsker alle mine tidligere klubber, men jeg ved ikke, hvad jeg kunne have gjort, som ville have gjort alle glade.

- Jeg er 57 år og jeg kan stadig arbejde nogle år endnu, men jeg kunne ikke se mig selv på sidelinjen for nuværende. Det var tydeligt for mig, at jeg ønskede at lave noget. Og så kom Red Bull på banen, siger Jürgen Klopp i den tidligere Real Madrid-stjerne Toni Kroos' podcast.

Jürgen Klopp peger endvidere på, at det er svært at gøre alle glade. 

- Jeg kan ikke lave en afstemning blandt fansene og spørge 'hvad burde jeg gøre?' Hvis jeg var taget til Bayern München, så var der kommet et ramaskrig i Dortmund. Hvad skal jeg gøre? Jeg vil gerne fortsætte med at arbejde. Hvis du lader dig styre af, at du gerne vil gøre alle glade, så vil du nå frem til, at du kommer til at fejle hver dag. 

- Min eneste reelle mulighed ville have været at blive landstræner, men jeg har ikke et ønske om at være træner længere, lyder det fra Jürgen Klopp. 

Modstanden mod Red Bull bunder primært i, at koncernen har fundet en måde at komme rundt om den tyske '50+1'-model, der ellers skal sikre, at klubbers medlemmer har medbestemmelse, ligesom Red Bull har en model med at opkøbe og ændre andre klubbers farver, navn og logoer og på den måde gøre klubberne til en reklamesøjle for firmaet.