Det har værer noget af en uge for FC Københavns kommercielle afdeling.
Unibet er forlænget til 2027, Adidas er med indtil 2028, og Carlsberg fortsætter sponsoratet indtil 2029.
De aftaler smider, som B.T først kunne fortælle, omkring 250 millioner kroner i kassen i København, hvilket stemmer overens med vores oplysninger på Tipsbladet.
Regnet i træsko-længder er det 60 millioner kroner om året, og det har FC København finansielt set rigtig god grund til at glæde sig over.
På kilder i branchen kan vi høre, at Adidas-aftalen rangerer FC København i samme niveau, det såkaldte B-Premium, som klubber som Benfica, Celtic, Boca Juniors, River Plate og flere Premier League-klubber er i, uden at FC København får helt så meget for aftalen som de stærkeste af de navne.
Det er gode penge, FC København hiver i land.
Jeg har tidligere, og er i den grad stadig, bannerfører for, at sponsoraftaler som oftest blegner sammenlignet med, hvad klubber kan få i kassen på spillersalg og medie-indtægter, da ikke mindst når man som FC København nu to år i træk har spillet i Champions League.
Det står stadig 100 procent til troende.
Ryger Roony Bardghji her i 2024 for det beløb, FC København drømmer om, dækker det størstedelen af de indtægter, FC København får fra de tre storsponsorer.
Storklubber kan byde 200 mio.: Han er FCKs guldfugl #sldk #transferdk #fcklive https://t.co/qOM07dElBD
— tipsbladet.dk (@tipsbladet) November 17, 2023
Men dermed er pengene ikke ligegyldige.
For ligesom FC København har en god base i medie-indtægter fra Superligaen, vil det være lettere for sportsdirektør Peter Christiansen at forklare den øvrige ledelse, bestyrelsen og ejerne, at det ikke er så farligt endda at skrue yderligere op for budgettet og række ud efter flere af de unge stjernefrø, der må være ét af de næste punkter på agendaen i FC København.
God bund
Naturligvis er 250 millioner kroner over aftaler på tre til fem år ikke så meget, når FC København får betydeligt mere på Champions League alene i denne sæson, da især når man har så stor succes, som de to kommende Manchester City-kampe vidner om.
Men det lægger en endnu bedre bund i budgetterne i de kommende år og er ikke afhængig af, at FCK igen kommer i Champions League til september, eller at man igen og igen og igen sælger dyrt, som Peter Christiansen og kollegerne er lykkedes med i flot stil de seneste år.
FC København kommer ikke til at købe fem 27-årige til 50 millioner kroner snuden – den sportslige og forretningsmæssige strategi lader man klubberne i Premier League, Bundesligaen og Serie A om.
Men disse aftaler må give endnu mere ro i maven til at hive i aftrækkeren, hvis den helt rigtige 19-årige fra Sydamerika dukker op med et prisskilt på 75 millioner kroner og en tro i FCK på, at han efter et par succesrige år både er blevet dygtigere, har vundet titler for løverne og så kan brændes afsted til en Top 5-liga for 200-250 millioner kroner.
Vi satte senest FC Københavns spillerbudget til 220 millioner kroner, uden den heftige bonus, Champions League-gruppespillet udløser til spillere og ledere.
Det skulle forbavse mig, hvis ikke det beløb stiger i 2024, og at det i hvert fald ikke vil være angsten for ikke at kunne betale regningerne de næste to-tre år, der afholder københavnerne fra at slå til, hvis den helt rigtige, hamrende dyre stjernespiller, der får Andreas Cornelius til at se billig ud, dukker op på det internationale transfermarked.