Der er mange danske fodboldtalenter, der aldrig får chancen for at blive opdaget, selvom de har et stort talent og uge efter uge laver bemærkelsesværdige præstationer for deres hold.
For hvis de spiller i lavere rangerede danske ungdomsrækker, er der stor risiko for, at agenterne aldrig hører om deres resultater.
Det er den virkelighed, Tonsser arbejder for at ændre, og nu er der taget endnu et skridt for at give spillerne i de små klubber en større chance for at blive set.
For nyligt er det danske agentbureau People in Sport kommet på Tonsser, og her vil de danske agenter bruge statistikkerne på tusindvis af ungdomsspillere til at gå på udkig efter uopdagede talenter:
”Vores udfordring er, at vi hovedsageligt scouter på øverste hylde. Vi finder ikke de spillere, der er længere nede. Vi når det simpelthen ikke. Vi hører for eksempel ikke om spilleren, der scorer mange mål for et lavt rangeret ungdomshold i Varde. Men hvis alle holdkammerater og modstandere fortæller, at ham der fra Varde, han gør det sindssygt godt, så kommer vi ned og kigger på ham,” siger agent og partner i People in sport Mads Winther.
Hos People in sport har man i dag Anders Lindegaard, Andreas Bjelland, Nicolai Brock-Madsen, Lasse Nielsen og en stribe andre prominente danske fodboldspillere blandt klienterne. I alt har 18 spillere fra europæiske ligaer tegnet aftaler med People in sport, og med 9 internationale klubskifter var de sommerens mest aktive danske agentur.
Også i de danske ungdomsrækker har People in sport tegnet aftaler med mange talentfulde spillere, og i langt de fleste tilfælde har talenterne brugt Tonsser til at vise deres imponerende resultater.
Den 15-årige Viborg FK-spiller
Emil Frederiksen, der er i stald hos People in sport, topper for tiden Rankings for sin årgang med syv assists og fire mål i ni kampe i Divisionen. I U17 Ligaen har en anden af agentbureauets unge klienter, HB Køge angriberen
Elias Fritjof Sørensen, vist sig frem på Tonsser med fem mål og fem assists i denne sæson. Og i sommer skrev en af People in sports talenter, den målfarlige angriber Emil Riis Jakobsen, under på en kontrakt med engelske Derby County FC efter en fantastisk sæson, som også blev bemærket på Tonsser.
Når People in sport scouter unge danske spillere, leder de efter typer, som de vurderer kan klare sig i de udenlandske klubber. Og her er det ifølge Mads Winther helt afgørende, at spilleren har den mentale styrke, det kræver at spille i en udenlandsk klub:
”Det mentale er det aller vigtigste. Hvad er det for en vilje spilleren har? Det ser vi meget på. Der er mange unge spillere, der siger: Jeg vil da gerne være fodboldspiller. Men det er få, der bare siger: Jeg vil, og jeg vil give det, der skal til”
Hos People in sport har man seks fodboldagenter ansat, såkaldte mellemmænd, og tre fasttilknyttede scouts, som konstant er på udkig efter unge danske talenter. Ved at sende scouts ud til ungdomskampe og hele tiden være i kontakt med sportschefer, talentchefer og ungdomstrænere har man et godt overblik over, hvor de største talenter spiller.
Men selv hos et af Danmarks største agentbureauer er det langt fra muligt at dække alle områder og niveauer, og her mener Mads Winther, at Tonsser vil være et afgørende værktøj i scoutingen af danske talenter:
”Det store talent, der spiller i FC Midtjylland, kan vi selv finde. Men talentet fra det tredje højeste niveau vil vi aldrig kunne finde uden at bruge Tonsser,” siger Mads Winther.
På Tonsser udfylder spillerne selv deres resultater fra weekendens kampe, og hver uge bliver spillerstatistikkerne fra tusindvis af ungdomsspillere brugt til at sætte Team of the Week og lave Ranking-lister for hver årgang.
Den store mængde data, som spillerne på Tonsser selv skaber, er ifølge Mads Winther det, der gør Tonsser til et uundværligt redskab for en agent eller en scout. For med spillernes indtastede kampoplysninger er agenten konstant opdateret på de nyeste præstationer og har et langt bedre udgangspunkt for at vurdere, hvilke spillere han skal tage af sted for at scoute næste gang:
”Tonsser er brugerdrevet, og det giver muligheder. Vi må bare konstatere, at fortiden var manuel, og fremtiden er automatisk, og med hjælp fra brugerne på Tonsser får vi et hurtigt overblik over spillernes præstationer, som vi ellers ikke kunne få,” siger Mads Winther og fortsætter:
”Det kan ikke nytte noget, at agenter går rundt i en osteklokke. Det foregår på sociale medier i dag, og det skal vi agenter forstå”.