Superligaen nærmer sig 22. spillerunde, hvor anden rate fra tv-penge-puljen skal fordeles. Og der er ikke tale om småpenge.
I forhold til de seneste sæsoner gælder i denne sæson nemlig en ny og klart mere fordelagtig tv-aftale, der i følge tipsbladet.dk’s oplysninger sikrer Superliga-klubberne omkring 260 millioner kroner om året, hvilket er en stigning på hele 85 millioner kroner i forhold til de seneste sæsoner.
Første rate blev fordelt efter 11. spillerunde – nu er det tid til anden rate – og tredje rate falder efter 33. spillerunde.
Tipsbladet.dk giver her overblikket over, hvordan tv-pengene over en sæson fordeles og hvordan placeringerne efter den aktuelle 22. spillerunde har enorm betydning for de forskellige klubbers indtjening på aftalen.
Den 260 millioner kroner store pulje bliver hver sæson fordelt ud over tre forskellige parametre:
– En solidarisk pulje på cirka 30 procent af beløbet
– En placeringspulje på 30 procent
– Præstationspulje på cirka 20 procent af beløbet
– En mediemarkeds-pulje på cirka 20 procent af beløbet
Den solidariske pulje – 78 millioner kroner:
De 12 klubber er ligegyldigt placering sikret omkring 78 millioner kroner til deling, hvilket giver hver klub 6,5 millioner kroner.
Placerings-puljen – 78 millioner kroner:
Anslået fordelingsnøgle for de 26 millioner efter 22. runde :
1. 20% = 5,2
2. 15% = 3,9
3. 12% = 3,12
4. 10% = 2,6
5. 9% = 2,34
6. 8% = 2,08
7. 7% = 1,82
8. 6% = 1,56
9. 5% = 1,3
10. 4% = 1,04
11.2,5% = 650.000
12. 1,5% = 390.000
Forklaring:
30 procent af Superligaens tv-midler fordeles ligeligt efter klubbernes placering efter 11., 22. og 33. spillerunde. Det giver omkring 26 millioner kroner i hver pulje.
Tipsbladet har ikke haft adgang til den præcise fordelingsnøgle, men der er tale om en meget stejl kurve med store gevinster til topholdene og tilsvarende lave summer til bundholdene, da Superliga-klubberne i forhandlingen om opdelingen af tv-penge mellem sig blev enige om i højere grad end tidligere at spille om tv-midlerne frem for automatisk at give midlerne til dem med en stor fanbase.
Præstationspuljen: 52 millioner kroner
I denne del af Superligaens fordelingsnøgle til tv-pengene gælder det bogstavelig talt om at vinde kampe. Antallet af vundne kampe er direkte afgørende for, hvor stor en del af puljen hver af de 12 klubber får. Denne pulje er meget tæt knyttet til placerings-puljen, da antallet af sejre som oftest hænger direkte sammen med placeringen.
Ligesom placeringspuljen belønnes topplaceringer og især rigtig mange sejre, men den vigtigste effekt er muligvis i bunden. Her gør det en enorm forskel, om man som HB Køge i sidste sæson og i 2009/2010-sæsonen (fire sejre begge sæsoner) kun vinder få kampe, eller om man har overlevelseschancer henne i maj måned. Denne pulje er direkte med til at afskrække oprykkere til at tage en gratis omgang i Superligaen på minimalt budget.
Mediemarkedspuljen – 52 millioner kroner
Puljen kaster omkring 20 procent af pengene af sig, hvilket svarer til omkring 52 millioner kroner pr. sæson.
Pengene fordeles efter, hvilket valg ens kamp er på tv.
Viasat vælger først (Kampen søndag aften – Match of the Week), mens Canal 9 (el. Canal 8) har andetvalg, TV3Sport har tredje- og fjerdevalg, mens Canal 9 og TV3Sport respektivt tager sig af kamp nummer fem og seks.
Jo flere af de først valgte kampe, en klub gennem sæsonen deltager i, jo større andel af mediemarkedspuljen får klubben. Dette er en stor fordel for Brøndby IF, der trods dårlige resultater oftest spiller i en af de to først valgte kampe.
Monstersalg: FCK-boss blæst bagover
FCK-legende til Danmark? ‘Jeg er interesseret’
Advarer Kasper Dolberg: Tag ikke til den liga
Kæmpe Thomas Frank-hyldest: Har set fantastisk ud
FCK skal møde Tysklands ‘Sir Alex’
Storspillende dansker har Messi-drøm
Fanklubben: Her er Superligaens 5 bedste målmænd
Far lønforhandlede med søn
Pistol-skandale: Nu ophæver dansk keeper
Ny City-nedtur: Stjerne ude i fire uger
Peter Schmeichel gik amok
I centrum før Brøndby-kamp – nu er den gal igen
Langtidsskadet dansk stortalent forlænger til 2028
Silkeborg-fan: Her er min drømmetransfer
Hård kritik af Rasmus Højlund
Eksperter i chok: FCK køber én til denne position
Drømmer om at leje German Onugkha
Pludselig dukkede Braithwaite op – så jublede de
Her er FCK’s modstander i Conference League
Spotpris: Så billig er Superligaens bedste spiller
Kasper Dolberg melder klart ud om transfer
Patrick Dorgu har sagt ja til denne klub
13 skarpe til lørdagens Tips 13
Vildt sympatiske Schmeichel hyldes: ‘Uhørt klasse’
‘AC’ forventes at få comeback i Saudi-Arabien
Dansker tæt på 10. klubskifte i Italien
Droppet af Randers: ‘Stort mysterie for mig’
Lurer på Brøndby-stjerne: ‘De skal slå til nu’
Farvel til Brøndby-legende: Jeg var så uheldig
Amorim om United-stjerne: Han er vred på mig
Karakterer: En vanvittig genistreg, Viborg!
Sådan gør din klub i vinterpausen
Fanklubben: Tidl. OB’er ville passe perfekt i AaB
Björn Wesström fyret
Karakterer: Enmandshær – sikke en åbenbaring
Hylder Bo Henriksen: Vanvittigt hvis det ikke sker
Afsløring: SL-rivaler er vilde med AaB-kaptajn
Milliongave til dansk klub
Nathan Trott overrasket over Neestrup-beslutning
Eksperter uenige: De kommer i pokalfinalen
FCM trækker storklub i Youth League
AaB-chef er rasende over rødt kort!
Afslører planen for Mileta Rajovic
– Vi har samme ambitioner som med Kasper Dolberg og Robert Skov
FC København sælger midtbanespiller
I svime over Thomas Frank: Deres vigtigste våben
Fyret tirsdag: ‘Har allerede fået henvendelser’
Spillede for ærkerivalen, nu er han ansat i FCM
Karakterer: Han ligner et fejlskud, AaB