TV-millioner strømmer ud over Superligaen

I alt er der 260 millioner kroner til de 12 Superliga-klubber via tv-aftalen, men ikke alle får en lige stor del af kagen. Få overblikket her.



Superligaen nærmer sig 22. spillerunde, hvor anden rate fra tv-penge-puljen skal fordeles. Og der er ikke tale om småpenge.

I forhold til de seneste sæsoner gælder i denne sæson nemlig en ny og klart mere fordelagtig tv-aftale, der i følge tipsbladet.dk’s oplysninger sikrer Superliga-klubberne omkring 260 millioner kroner om året, hvilket er en stigning på hele 85 millioner kroner i forhold til de seneste sæsoner.

Første rate blev fordelt efter 11. spillerunde – nu er det tid til anden rate – og tredje rate falder efter 33. spillerunde.

Tipsbladet.dk giver her overblikket over, hvordan tv-pengene over en sæson fordeles og hvordan placeringerne efter den aktuelle 22. spillerunde har enorm betydning for de forskellige klubbers indtjening på aftalen.

Den 260 millioner kroner store pulje bliver hver sæson fordelt ud over tre forskellige parametre:

– En solidarisk pulje på cirka 30 procent af beløbet

– En placeringspulje på 30 procent

– Præstationspulje på cirka 20 procent af beløbet

– En mediemarkeds-pulje på cirka 20 procent af beløbet

Den solidariske pulje – 78 millioner kroner:
De 12 klubber er ligegyldigt placering sikret omkring 78 millioner kroner til deling, hvilket giver hver klub 6,5 millioner kroner.

Placerings-puljen – 78 millioner kroner:

Anslået fordelingsnøgle for de 26 millioner efter 22. runde :

1. 20% = 5,2
2. 15% = 3,9
3. 12% = 3,12
4. 10% = 2,6
5. 9% = 2,34
6. 8% = 2,08
7. 7% = 1,82
8. 6% = 1,56
9. 5% = 1,3
10. 4% = 1,04
11.2,5% = 650.000
12. 1,5% = 390.000

Forklaring:
30 procent af Superligaens tv-midler fordeles ligeligt efter klubbernes placering efter 11., 22. og 33. spillerunde. Det giver omkring 26 millioner kroner i hver pulje.

Tipsbladet har ikke haft adgang til den præcise fordelingsnøgle, men der er tale om en meget stejl kurve med store gevinster til topholdene og tilsvarende lave summer til bundholdene, da Superliga-klubberne i forhandlingen om opdelingen af tv-penge mellem sig blev enige om i højere grad end tidligere at spille om tv-midlerne frem for automatisk at give midlerne til dem med en stor fanbase.

Præstationspuljen: 52 millioner kroner

I denne del af Superligaens fordelingsnøgle til tv-pengene gælder det bogstavelig talt om at vinde kampe. Antallet af vundne kampe er direkte afgørende for, hvor stor en del af puljen hver af de 12 klubber får. Denne pulje er meget tæt knyttet til placerings-puljen, da antallet af sejre som oftest hænger direkte sammen med placeringen.

Ligesom placeringspuljen belønnes topplaceringer og især rigtig mange sejre, men den vigtigste effekt er muligvis i bunden. Her gør det en enorm forskel, om man som HB Køge i sidste sæson og i 2009/2010-sæsonen (fire sejre begge sæsoner) kun vinder få kampe, eller om man har overlevelseschancer henne i maj måned. Denne pulje er direkte med til at afskrække oprykkere til at tage en gratis omgang i Superligaen på minimalt budget.

Mediemarkedspuljen – 52 millioner kroner

Puljen kaster omkring 20 procent af pengene af sig, hvilket svarer til omkring 52 millioner kroner pr. sæson.

Pengene fordeles efter, hvilket valg ens kamp er på tv.

Viasat vælger først (Kampen søndag aften – Match of the Week), mens Canal 9 (el. Canal 8) har andetvalg, TV3Sport har tredje- og fjerdevalg, mens Canal 9 og TV3Sport respektivt tager sig af kamp nummer fem og seks.

Jo flere af de først valgte kampe, en klub gennem sæsonen deltager i, jo større andel af mediemarkedspuljen får klubben. Dette er en stor fordel for Brøndby IF, der trods dårlige resultater oftest spiller i en af de to først valgte kampe.





Wayne Rooney i stor hyldest af tidl. AGF’er



EKSKLUSIVT

Monstersalg: FCK-boss blæst bagover


FCK-legende til Danmark? ‘Jeg er interesseret’

Advarer Kasper Dolberg: Tag ikke til den liga



Kæmpe Thomas Frank-hyldest: Har set fantastisk ud

FCK skal møde Tysklands ‘Sir Alex’

Storspillende dansker har Messi-drøm

Fanklubben: Her er Superligaens 5 bedste målmænd

Far lønforhandlede med søn



HELT VILDT

Pistol-skandale: Nu ophæver dansk keeper


Ny City-nedtur: Stjerne ude i fire uger

Peter Schmeichel gik amok

I centrum før Brøndby-kamp – nu er den gal igen

Langtidsskadet dansk stortalent forlænger til 2028



Fanklubben
” Tipsbladet’s fan panel

Silkeborg-fan: Her er min drømmetransfer


Hård kritik af Rasmus Højlund

Eksperter i chok: FCK køber én til denne position

Drømmer om at leje German Onugkha

Pludselig dukkede Braithwaite op – så jublede de

Her er FCK’s modstander i Conference League



Spotpris: Så billig er Superligaens bedste spiller

Kasper Dolberg melder klart ud om transfer

Patrick Dorgu har sagt ja til denne klub

13 skarpe til lørdagens Tips 13



Vildt sympatiske Schmeichel hyldes: ‘Uhørt klasse’

‘AC’ forventes at få comeback i Saudi-Arabien

Dansker tæt på 10. klubskifte i Italien

Droppet af Randers: ‘Stort mysterie for mig’

Lurer på Brøndby-stjerne: ‘De skal slå til nu’

Farvel til Brøndby-legende: Jeg var så uheldig

Amorim om United-stjerne: Han er vred på mig

Karakterer: En vanvittig genistreg, Viborg!


TIPSBLADET SPECIAL

Sådan gør din klub i vinterpausen


Fanklubben: Tidl. OB’er ville passe perfekt i AaB

Björn Wesström fyret

Karakterer: Enmandshær – sikke en åbenbaring

Hylder Bo Henriksen: Vanvittigt hvis det ikke sker

Afsløring: SL-rivaler er vilde med AaB-kaptajn

Milliongave til dansk klub

Nathan Trott overrasket over Neestrup-beslutning

Eksperter uenige: De kommer i pokalfinalen

FCM trækker storklub i Youth League

AaB-chef er rasende over rødt kort!

Afslører planen for Mileta Rajovic

– Vi har samme ambitioner som med Kasper Dolberg og Robert Skov

FC København sælger midtbanespiller

I svime over Thomas Frank: Deres vigtigste våben

Fyret tirsdag: ‘Har allerede fået henvendelser’

Spillede for ærkerivalen, nu er han ansat i FCM

Karakterer: Han ligner et fejlskud, AaB