11 Superliga-klubber er enige om fordelingen at millionerne i en kommende tv-aftale. Brøndby er den eneste klub, der står udenfor, og det svækker Superligaens brand, og det svækker også Brøndbys eget.
Det mener Kenneth Cortsen, der er Ph.D.-forsker og Business Developement Strategist ved University College Nordjylland, og som skrev en kronik i Tipsbladet om spillet om tv-rettighederne den 21. februar.
- Det er uheldigt for Superligaen som helhed, og det giver nogle ridser i lakken på det samlede brand. Al erfaring viser, at man står stærkest kollektivt. Vi ved, at når forskellige sportsbrands spiller sammen, så er de ofte i stand til at øge styrken i de samlede kapitaliseringsmuligheder. Det her er et signal fra Brøndby om, at de vil positionere sig stærkere, men de har også et ansvar og en interesse på længere sigt i, at der ikke kommer spanske tilstande, hvor FC Barcelona og Real Madrid har spist en stor del af kagen og spiller i en liga, hvor der sjældent er spænding om ret meget, når de to hold møder de mindre.
- Brøndby havde ønsket, at FCK var gået med dem, for så havde de stået langt stærkere. Nu står de alene, og det svækker ikke bare Superligaen, men potentielt også dem selv. Det er meget interessant at se, hvor det her ender, når markedskræfterne har talt, siger Kenneth Cortsen i dag til tipsbladet.dk.
LÆS OGSÅ: FCK og FCM til Brøndby: Får flere konsekvenser
Brøndbys bestyrelsesformand Aldo Petersen "truede" allerede sidste år med, at Brøndby kunne finde på at gå enegang, og klubbens nye kommunikations- og marketingdirektør Anders Bay gentog den positionering tilbage i januar. Bay har tidligere været sportschef på Canal9, der i dag har rettigheder til at vise to Superliga-kampe om ugen på deres kanaler. Netop det faktum tillægger Cortsen en vis betydning.
- Det er interessant, at det her kommer kort tid efter, at Brøndby har fået en rutineret mediemand som Anders Bay ind. Har han nogle kontakter, der fortæller ham, at der er merværdi i at gå enegang? Det kan vi kun gisne om, men det er et interessant aspekt, siger Kenneth Cortsen, der tror på, at det kan ende med, at Brøndby vender tilbage til den fælles aftale.
- Brøndbys signaler kan de få andre til at stejle lidt i samarbejdet, for hvordan markedsfører man egentlig en kamp mellem FCK og Brøndby i sådan en situation? Man vil gerne skabe hype om sådan en kamp, men hvordan kan de få de ting til at spille sammen? Det kan blive utrolig svært, og det er blandt andet også derfor, jeg siger, at det her ikke, i udgangspunktet, gavner nogen af parterne.
- Jeg kan meget vel forestille mig, at Brøndby vender tilbage til en fælles aftale. For står virkeligheden mål med de forventninger, de har? Det er slet ikke sikkert. Brøndby føler lige nu, at de har en fornuftig magtposition i dansk fodbold, og de prøver at presse citronen, men hvor står de til sommer, hvis resultaterne på banen ikke flasker sig? Den uforudsigelighed kan påvirke deres situation og og betyde, at det ikke falder ud, som de har håbet, siger Cortsen.
Foreløbig har Brøndby i hvert fald besluttet at stå alene. Divisionsforeningens direktør Claus Thomsen holder dog fast i, at Brøndby er velkommen i den kollektive aftale, hvis de alligevel på et senere tidspunkt skulle ønske det. Men der er ingen tvivl om, at det har skabt et forpestet klima til de 11 andre klubber, hvilket FCK-direktør Anders Hørsholt da også tidligere i dag gjorde klart overfor tipsbladet.dk.
- Klimaet mellem Brøndby og os andre har været bedre, end det er i øjeblikket. Nu er vi i gang med en proces omkring noget fordelingsarbejde og forhandlinger med tv-partnere, og det kan ikke undgås, at det forgrener sig ud i andre samarbejder, at de vælger at stå alene.