Brøndby vil have større del i tv-kagen
Illustration
Superliga

Brøndby vil have større del i tv-kagen

Brøndbys kampe trækker flest seere til tv-skærmene, og derfor vil de have større del i tv-pengene.

Den nuværende tv-aftale for Superligaen udløber i 2015, og forhandlingerne om en ny er så småt i gang. Derfor er det politiske spil om de mange millioner også gået i gang.

Brøndbys kommunikations- og marketingdirektør Anders Bay foreslår i dag overfor Ritzau, at der skal en anden fordelingsnøgle til. Han vil have antallet af tv-seere til at tælle mere, så Brøndby på den måde bliver belønnet for at være den klub, der trækker flest til tv-skærmene.

- Vi vil rigtig gerne have en anden fordelingsnøgle. Det, jeg kan sige er, at Brøndby er den klub, der har flest seere, og det er den klub, der klart bliver valgt oftest som førstevalg. Da det er et tv-produkt, som tv-stationerne køber, skal det også afspejle sig i den fordelingsnøgle, der er. Derfor skal vi også have en større andel, end den vi får i dag, siger Bay til Ritzau.

Derfor er Brøndby også klar til at gå enegang og sælge rettighederne til deres kampe udenom de andre klubber, men allerhelst vil de beholde den solidariske aftale - bare ikke i samme form.

- Vores prioritet er helt klart, at vi fastholder den solidariske aftale, der er, men der er også en grænse for, hvor langt vi kan gå. Vi synes, at vi i dag er ekstremt solidariske, og fremover skal vi måske nøjes med at være meget solidariske med de andre klubber.

Alle klubber i Superligaen modtager i den nuværende tv-aftale en grundsum. Derudover får klubberne en bid af kagen tv-kagen alt efter deres sportslige resultater og antallet af tv-seere. Og det er altså på det sidste parameter, at Brøndby ikke mener, de i dag får nok ud af det, de leverer til fællesskabet.