Superliga-klubberne har selv valgt TV-penge over tilskuere
Generelle

Superliga-klubberne har selv valgt TV-penge over tilskuere

Det er selvforskyldt, at Superliga-klubberne i bred grad oplever et fald i tilskuertallene, mener Tipsbladets chefredaktør, Troels Bager Thøgersen.

I denne uge talte Randers FC’s direktør Michael Gravgaard dunder til de Randers-fans, der ikke kommer på stadion.

Men kære Michael og kolleger på direktionsgangene i Superligaen: Det har I selv valgt. Randers har i skrivende stund 17,1 procent færre tilskuere i denne sæson sammenlignet med sidste, og selvom det muligvis retter sig op i foråret med slutspils-kvalifikation og kampe om medaljer, kan det også snildt blive værre i de kommende ugers kampe mod FCN og Viborg, hvor efterårsvejret for alvor gør det kedeligt at være udenfor.

Lige nu har kun Brøndby IF og AGF flere tilskuere per kamp end i sidste Superliga-sæson, og selvom det kan nå at rette sig med drabelige overlevelseskampe og dysten om europæiske pladser, er det svært ikke at se en direkte kobling til det nye Superliga-format og et kampprogram skræddersyet tv.

Hvad Superliga-klubberne ikke har så megen lyst til at tale højt om er, at tilskuere på stadion i det seneste årti er blevet sekundære i forhold til tv-seerne og de tv-stationer, der indtil 2021 samlet betaler op mod 400 millioner kroner om året for at vise dansk klubfodbold.

Det er her, kæden hopper af for mig, når Michael Gravgaard og kollegerne i Superligaen sukker efter opbakning på stadion.

For når Superligaen som, så vidt jeg kan se, den eneste liga af alle fra middelklassen og opefter i Europa spiller alle ligakampe på et unikt spilletidspunkt fra fredag aften til mandag aften, beder man da om at få uklarhed om spilletidspunkterne og ture til og fra stadion på upraktiske, ikke-familievenlige tidspunkter på døgnet.

Superliga-klubberne har selv valgt at gå med til at have ene unikke spilletidspunkter, hvilket optimerer værdien af ligaen som tv-produkt her og nu. Skulle Viasat og SBS/Discovery sende en Superliga-kamp samtidig lørdag eller søndag, ville det koste begge kanaler seere og dermed omsætning – og dermed have givet færre midler i den store pose
med tv-penge.

Det er helt fair at prioritere de sikre indtægter i form af tv-pengene, og indtægterne fra ekstra billetsalg med mere tilskuervenlige kamptidspunkter havde vel knapt dækket ti procent af de mistede indtægter fra tv-stationerne.

Men det ville klæde Superliga-klubberne at stå ved deres valg og levere en fornyet, fælles indsats for at gøre det fedt at komme til fodbold. At skælde ud på det publikum, der ikke kommer på stadion, hjælper ikke.