Ingen låner 12 millioner for sjov
Illustration
Generelle

Ingen låner 12 millioner for sjov

Chefredaktør for Tipsbladet print, Troels Bager Thøgersen, kommenterer på Brøndby-formand Jan Bech Andersens lån på 12 millioner kroner til klubben.

Bragt i Tipsbladets fredags-udgave 12. september 2014.

I FC København og AaB skal de takke Jan Bech Andersen og Brøndby IF. Uden Daniel Aggers historiske klubskifte var de to landsholdsuger i højere grad gået til at pille sidste sæsons nummer et og to i Superligaen fra hinanden efter bekymrende dårlige præstationer i de afgørende kvalkampe til Champions League. Men Agger til Brøndby er så stor, at historien skygger for alt, uanset om det er konkurrenterne i Superligaen eller landsholdet.

Holder Daniel Aggers krop til nogle sæsoner på toppen i Brøndby, kan han blive lige så betydningsfuld, som Jesper Grønkjær var for FC København.

Brøndby har fået megen ros for handlen, det får klubben også herfra, men i skyggen af transferen lavede Brøndby en vigtig aftale, der ikke må overses.

Det handler om 12 millioner kroner, Brøndby IF fik fra hovedaktionæren Jan Bech Andersen. De penge fik klubben for transferrettighederne til Elba Rashani og Frederik Semb Berge, og i Brøndby IF’s fremlæggelse af aftalen tager Jan Bech Andersen risikoen, mens Brøndby IF løber med fortjenesten, hvis de to bliver solgt for mere end de 12 millioner kroner.

Som sådan er der ikke noget odiøst i playersponsorater. I Danmark bliver de lavet, fordi fodboldklubber typisk giver underskud og har brug for kontanterne, og hvis man ikke vil eller kan gå i banken uden at betale tårnhøje renter for lånet.

Playersponsorater holdt FC Midtjylland i live fra sommeren 2012 til juli i år. Så hvorfor bruger Brøndby IF det samme finansielle redskab?

Brøndby IF afviser, at man løber tør for kontanter. Men med mindre, at klubben for sjov har lånt 12 millioner af sin ejer til en årlig rente på 600.000 kroner, så har Brøndby IF brug for de penge.

Personaleomkostningerne er siden første halvår i 2013 steget med ti millioner kroner fra knap 40 til knap 50 millioner kroner, der oprustes voldsomt i talentafdelingen med nye samarbejdsklubber på tværs af landet, sponsorindtægterne er ikke ligefrem eksploderet trods halvandet år med uhørt velvilje i offentligheden og de danske medier, og at kamp- og medieindtægterne er steget nogle millioner, siden klubben var en anstændig Horsens-afslutning fra at rykke ned i 1. division, imponerer ikke mig.

Jeg siger ikke, at der er krise. Penge skal klubben nok få flere af. Men der skal sælges mange million-sponsorater og billetter på Daniel Agger-gaven, og det skal ske lige nu, hvis Brøndby IF skal undgå en ny kapitaludvidelse i den nuværende eller kommende sæson.